-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Picanto følger designoppskriften
For ti år siden var Kia ikkeno i Europa. Nå har de mer enn 3 % markedsandel. Nesten like mye som Honda, Mazda og Suzuki til sammen. En designdrevet suksess.
Det er Peter Schreyer som blir holdt frem som geniet, mannen som har bragt Kia så langt opp så fort. Det var en sensasjon da han for litt over ti år siden meldte overgang fra VW-konsernet og ble designsjef for – Hvem? – Kia hva?
Det tok ikke lang tid før han gjorde seg og merket bemerket, såpass solid at han etter hvert også ble toppsjef for Hyundai design. Nå skal ha på toppen av det hele lede det nye Euro-designstudioet til Genesis.
Men det som er lett å glemme er at det var folk hos Kia før han kom. En tidligere VW/Audi-kollega, Gregory Guillaume, ble ansatt ett år før Schreyer, med ansvar for Europa-studioet, og han fikk med seg noen andre, skikkelig tunge designere.
Stabilitet
Det som er ganske utrolig er at de fleste av dem er der fremdeles. Vanligvis flakser designere rundt som førkrigs sigøynere, men her er de stabile.
Guillaume presenterte meg for den ene 10-år-pluss kollegaen etter den andre der vi sto i studioet midt i Frankfurt og så på den nye Picanto.
Riktignok er det en fersking, Seyyed Javad Ghaffarian som «bare» har vært der i snaue fire år, som fikk ansvaret for eksteriør-design. Men de andre toppansvarlige for denne har vært der siden tidenes morgen.
Nå skal jeg ikke dra denne historien for langt, litt mer om 10 år med Kia Design skal du få om en måneds tid i BIL, men la meg bare fortelle at også denne gang har de gjort en meget brukbar jobb.
Utfordrende
En bil som dette er noe av det mest kompliserte man kan gjøre, ikke bare fordi en slik A-segment bil detter midt oppi en av de tøffeste klassene i Europa (vi i Norge aner ikke hva det er markedene i Syd-Europa går for), men også fordi bilene har klare restriksjoner med hensyn til utvendige mål.
Picanto er nemlig en meget viktig modell hjemme i Korea, og der kommer bilen i en egen skatteklasse, tilsvarende Kei-bilene i Japan.
Det betyr at bilen må bare sette et SÅ stort fotavtrykk – klart definert lengde og bredde. Derfor har den nye modellen (som jeg fortalte i forhåndsomtalen uten egentlig å begripe forklaringen) nøyaktig de samme utvendige målene som den utgående modellen.
Allikevel har unge Javad klart det kunststykket å få den til å se både større og mer muskuløs ut. En marginal forlengelse av akselavstanden, litt større hjul og kortere overheng foran, koblet med et litt lengre overheng bak, har flyttet den visuelle tyngden litt bakover.
Kall det gjerne Cab Backwards hvis du vil, uten at det egentlig har skjedd noe som helst med innvendig plass. Den bare ser litt ivrigere ut etter å komme i gang.
Smarte løsninger
Det, sammen med skikkelige 3D-utseende lykter i alle fire hjørnene, har tilføyd et mer selvbevisst uttrykk. Litt sånn arrogant «ikke-prøv-og-rot-med-meg» holdning. (Mulig dette bare er begeistret romantikk, jeg har tross alt bare sett den i et studio. Vi får gjenta øvelsen når jeg får se den på gata).
Så har de tatt et par smarte grep da, et dashbord der nedre kant er løftet 15 mm – du vil ikke tro hva det gjør med følelsen av god benplass, mens smalere, men enda mer komfortable seter (du kan nøye deg med en fire-seters konfigurasjon hvis du vil) har vært med på å frigjøre enda litt mer bagasjeplass.
Interiøret er helt i Gregory Guillaume-stil. «Jeg vil ha kvalitet. Kvalitet i materialer og kvalitet i utførelse», sier han, «men kall det for all del ikke premium. Hva i all verden er egentlig premium?»
Overkill
Han begrunner holdningen sin mye bedre enn bare dette, men det skal ikke mer til for meg før jeg er hjertens enig. Og når han snakker om festlige berøringsskjermer og bevegelses-kontroll: «hvem i all verden vil sitte og vifte til en eller annen sensor for å øke farten på vifta, når man dundrer nedover motorveien i 200?» spør han.
«Det puttes altfor mye fashion-utstyr inn i bilene våre, fordi man KAN, ikke fordi det nødvendigvis er smarte løsninger» sier han.
Veldig enig, men også han må forholde seg til markedsplanleggere og til kunder – det finnes tross alt en skjerm i den nye Picantoen, og den er koblet opp til mange moderne infotainment-systemer. Men det skal bli veldig spennende å se hvor langt han har klart å holde seg unna gadgets når vi får finstudere den neste nye bilen hans.
D-segment-overraskelsen fra Detroit, Stinger, er nemlig designet og utviklet av det samme studio, på samme gulv som, og helt parallelt med den nye Picanto.
Om ikke annet så sier det litt om hvilken kapasitet dette designstudioet har. Og hvor forskjellige oppgaver det er i stand til å løse.
Du finner et stort bildegalleri av Picanto i vår forhåndsomtale