Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Nye Impreza er første modell bygget på Subaru Global Platform

Subaru Global Platform

Subaru Global Platform

Ny Subaru-plattform på veien

Dette er den første modellen bygget på Subarus globale plattform, som også inkluderer ladbare biler. Her ser du når de kommer.

Publisert Sist oppdatert

"Subaru Global Platform" heter den, og har tatt over fem år å utvikle.

Nå er den klar til å danne utgangspunktet for alle modeller fra den japanske produsenten i mange år fremover.

Plattformen møter allerede i dag krav som ventes å komme fram til 2025. Men om noen skulle være i tvil: Nye Impreza, som er den første modellen på den nye plattformen, er tro mot Subarus tre "grunnpilarer";

4WD, Boxermotor og sikkerhetssystemet Eye Sight.

Fleksibilitet
Når det gjelder drivlinjene, er Subaru Global Platform klargjort både for ladbar hybrid og elektrisk.

Ifølge manager body structure design hos Subaru, Atsushi Nakashima, vil boxermotoren være utgangspunktet også for hybrid-versjonen. Og den vil selvfølgelig ha 4WD.

Under en presentasjon for en gruppe journalister i Shizuoka i Japan nylig, la Nakashima fram denne planen for nye modeller og innfasing av drivlinjer i årene fremover:

Ny fra bunnen
Ved å bygge flere modeller ut fra samme grunnkonstruksjon - eller plattform - reduseres kostnadene til både utvikling og produksjon. Investeringene fordeles på et større volum, noe som blir stadig viktigere for mindre bilprodusenter som Subaru.

For det har kostet den japanske bilprodusenten å utvikle nye Impreza, som er den første nye bilen bygget på den globale plattformen. Rundt 1 milliard dollar, blir det antydet.

For de pengene har Subarus ingeniører i praksis endret det meste fra dagens modeller:

Karosseriet er 70 til 100 prosent stivere og tyngdepunktet er senket med 0,5 cm. Krengning er redusert med 50 prosent. Fjæringen er forbedret. Det samme er styringen.

At alle disse endringene er målbare, er det liten tvil om. Men er de også merkbare bak rattet?

Etter noen timer i både dagens modell og i en mer eller mindre kamuflert utgave av nye Impreza på lukkede veier utenfor Tokyo, er det ingen tvil. Forbedringene er åpenbare.

Ujevnheter i underlaget absorberes merkbart bedre. Styreresponsen er mer direkte og bilen krenger mindre. Det er lettere å opprettholde kontrollen ved raske unnamanøver. Støynivået fra både motor og dekk er lavere.

Nytt sikkerhets-nivå
Subaru har investert mye i sikkerhet. Det gjelder karosseristrukturer og ikke minst i førersystemet "Eye Sight". Nye Impreza skal være klasseledende på dette området og er den sikreste bilen Subaru noen gang har produsert.

Økt sikkerhet, særlig den passive delen, er naturligvis vanskelig å erfare på en bane hvor målet er å komme uskadd gjennom dagen. At bremsene er vesentlig forbedret, var imidlertid ikke vanskelig å avdekke.

Du kan lese mer om Subarus globale plattform i neste utgave av Bladet Bil.

Powered by Labrador CMS