img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Nå teller DS til 7
En av de ferskeste «lekkasjene» foran Genève er flaggskipet til DS. DS 7 Crossback heter den og er IKKE reservert for Kina.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det skal de i hvert fall ha, de Citroën-folkene som er tildelt DS-oppgaver. Når de først har sagt A, sier de jommen mye mer enn bare B.

Nå er det ikke vår oppgave å diskutere om man virkelig trenger et DS-merke, eller om noen av dere der ute (kunder mange av dere) virkelig tror på prosjektet.

Vi skal bare forsøke å fortelle litt om det som skjer (3.700 biler i Europa i januar, ned 33 %. 0,4 % markedsandel i Europa i hele fjor – ned 13 %), og det er blant annet at de har nettopp sluppet de første detaljene om den nye toppmodellen.

Crossback-navnet har vært brukt før, nå er det lagt på en DS 7 modell.

Det legges vekt på luksus-innholdet i bilen, der du blant annet kan velge mellom fem forskjellige interiør-«ambiances» med materialer og finesser som er «inspirert av Haute Couture» (som de fleste av oss vel trodde var i ferd med å dø ut).

Interiør-versjonene har navn som Bastille (der de «fine» ble betjent av det nye instrumentet som oppfinneren, Antoine Louis, kalte guillotine), Rivoli, Faubourg, Opéra og Performance Line.

I starten skal forresten bilen bare selges i begrenset opplag som en spesialmodell døpt DS 7 Crossback La Premiere i toner av hvitt, grått og svart!

Men dette er altså en bil som skal rett i strupen på Q2, X1, GLA og Evoque, en bil PSA-sjefen, Carlos Tavares (som ikke gjør mye galt) kaller «en hjørnestein for dette merket. DS 7 Crossback er det første produktet i merkets annen generasjon».

Bilen står på den samme EMP2 plattformen som også er grunnlaget for 3008 og Opels kommende Grandland X - uansett hva som skjer med eventuelt oppkjøp.

To dieselmotorer: 130 og 180 hk, tre med bensin: 130, 180 og 225 hk og en kommende plug-in bensin hybrid, 300 hk og firehjulsdrift. Seks trinn manuell eller åtte automat finnes.

Uttapå måler den 457 x 189 x 162 cm og byr på 628 liter rom for bagasje. Og bortsett fra at den har et slags signatur-lys foran, «DS Active LED Vision» og en ganske markert grill, tror jeg jeg skal vente med å si noe om designen til jeg har tatt på bilen.

Den skal bygges både i Mulhouse (Frankrike) og i Shenzhen (Kina), og modellen kommer altså i tillegg til de eksisterende: DS 3, DS 4, DS 5 og Kina-only, DS6.

Den nøkterne DS-administrasjonen har lagt frem planer om stand-alone DS-butikker i store byer, men de sier at de regner med at nedgangen fortsetter også i år, og ikke tar seg opp før i 2018, da både nye modeller og nye representasjonslokaler er på plass.

Vi kan jo godt være med å håpe.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: