Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio
Fabrizio Curci - Head of EMEA Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio
Reid Bigland - Head of Alfa Romeo and Maserati
Alfa Romeo Stelvio
Reid Bigland - Head of Alfa Romeo and Maserati
Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio

Her er Alfa Romeo Stelvio

Nå kommer nok en modell i Alfa Romeos offensiv som skal føre dem tilbake til gamle høyder. Stelvio er et nytt alternativ for dem som vurderer en SUV på øverste hylle.

Publisert

Giulia var første modell ut på den nye plattformen. FCA-sjef Sergio Marchionne lovet for tre år siden at heretter skulle Alfa stå på egne ben og ikke bare være foredlede utgaver av Fiat-modeller.

Det innebærer blant annet bakhjulsdrift som standard, men ikke i dette tilfellet – her skal det selvsagt drives i alle fire hjørner.

Modellen fikk sin verdensdebut under bilutstillingen i Los Angeles sist høst, men den europeiske premieren finner sted i Genève i disse dager.

Bilen skal selges i tre utstyrsnivåer som Stelvio, Stelvio Super og Stelvio Business – ikke de mest oppfinnsomme betegnelser. I tillegg får de som er raskt ute anledningen til å sikre seg en eksklusiv Stelvio First Edition i en begrenset lanseringsperiode som varer ut mars.

Ønsker du noe enda mer eksklusivt kan du tegne deg for toppversjonen – Stelvio Quadrifoglio som med V6-motor på 510 hestekrefter konkurrerer direkte mot toppmodellene fra Porsche, Jaguar, BMW og Mercedes-AMG.

Med målene 469 x 190 x 167 cm (LxBxH) over en akselavstand på 282 cm er det modeller som Macan, F-Pace, Q5, X3 og GLC som er nærmeste konkurrenter til Stelvio.

Alfa SUV-en leveres med to alternative firesylindrede motorer – en bensindrevet 2,0-liter med 280 hk / 400 Newtonmeter og en dieseldrevet 2,2-liter med 210 hk / 470 Nm.

Aks-tidene er henholdsvis 5,7 og 6,6 sekunder og toppfarten 230 og 215 km/t. Begge har 8-trinns automat som standard.

Senere kommer også nedtunede utgaver av de samme motorene. Bensinmotoren har da 200 hk mens dieselutgaven har 180 hk. Sistnevnte kan eventuelt kombineres med bakhjulsdrift i stedet for firehjulsdrift som er standard.

Vi forventer å se de første Stelvioene på norske skilter i løpet av våren, men foreløpig er det altså kun First Edition som er bestillingsklar.

Powered by Labrador CMS