-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bentley med plugg
Det er alltid morsomt når det en veldig sjelden gang kommer en skikkelig overraskelse til en bilutstilling. Bentley presterte det.
Kanskje et litt ugreit navn, men det får ikke hjelpe – bilen var en åpenbaring.
EXP 12 Speed 6e – heter den.
EXP for eksperiment. 12 fordi den er den 12. eksperimentbilen siden EXP1 i 1919. Speed 6, fordi det er et klassisk Bentley, både -navn og -begrep, men e fordi den er elektrisk.
Akkurat det siste elementet burde ikke overraske så mye som det åpenbart gjorde. Jeg vil ikke påstå at presse og publikum var i sjokk, men det holder å tenke tilbake på Genève 2015.
Da dukket den siste EXP’en vi har sett så langt opp. EXP 10 het den (hva er nummer 11, forresten – jeg glemte å spørre) og da var beskjeden klar.
Elektrifisering
Den hadde en V6 plug-in hybrid drivlinje (også Mulsanne konseptet i 2014 var hybrid), og det ble sagt at EXP 10 skulle i produksjon en gang mellom 2018 og 2020 og at det også ville komme en full-elektrisk versjon.
Så det er jo ikke egentlig akkurat sensasjonelt nytt at også Bentley jobber med litt strøm, spesielt ikke fordi – og det har jo vært kjent lenge – at en plug-in Bentayga er klar i morgen omtrent.
Nå var ikke Bentley veldig konkret om hva som fantes under den nydelig hvite karosseriinnpakningen, kronet med massivt rødt skinninteriør. (Jeg la spesielt merke til kraftig hofteparti og dype aero-innskjæringer langs sidene – Stefan Sielaff, forholdsvis ny designsjef, begynner å feste et nytt grep).
Men selv om de ikke snakket høyt om det, hadde vi nok to motorer her, en for forhjulene og en for de bak, og vi snakker nok også om en massiv batteripakke.
Bentley forteller om en bil som kan gjøre London-Paris, eller Milano-Monaco. Det lille jeg fikk med meg av displayet på dashbordet indikerte mer enn 400 km rekkevidde.
Induksjon
De sa ikke det heller, men ser du for deg en Bentley-kunde som står og roter med en 8 kg tung og lang rotete kabel for å komme videre?
Nei – vi snakker garantert om induksjonslading. Og vi snakker garantert om en del spin-off fra Porsches Mission e-prosjekt. De er jo i samme familie.
To detaljer som nok ikke kommer til å overleve til produksjon: Nå lyser et 6-tall opp inne i den kopper-dekorerte grillen når bilen starter opp. Morsomt, men neppe produksjon.
Og rattet er konvensjonelt inntil du kommer på toppen. Der er de siste 45 gradene skåret vekk, så du sitter igjen med noe flymaskin-aktig.
På hver av de to avskårne stumpene er det knapper med et rakett-symbol. Det virker jo nesten som en slags launch-kontroll, men stemmer det helt med Bentley det da?
Uansett hvordan sluttresultatet ser ut – det er vel ingen som for alvor tror at ikke også disse kommer med en e-mobil?
Luksustoppen
Men vi var jo inne på Bentayga også som altså er så godt som elektrifisert allerede.
Men de ukene du venter på den kan du jo bruke til å spekke opp Mulliner-utgaven din.
Mulliner er et gammelt engelsk navn, 500 år hevdes det, for håndlagde luksusprodukter.
I det forrige århundre var det karosserier de bygget, og de begynte å jobbe med Bentley på 20-tallet.
Naturlig, med andre ord, å bruke Mulliner-navnet for å indikere en spesialutgave.
Og spesial skal jeg si.
Det sto en rett bortenfor EXP12 i Genève. Allerede 2-farge eksteriøret og 22-tommers Paragon-hjulene fortalte at dette er ikke hver dag.
Håndarbeid
Men selv ikke her, forresten, er Breitling-uret med Tourbillon, standard. Du må fremdeles betale halvannen million ekstra for det.
Det er selvfølgelig ikke noen standard-utgave av denne, og hele Mulliner-opplegget er jo egentlig en forlenget del av det alle luksusprodusentene har – en egen håndverkavdeling, der du får gjort det du ønsker.
Men med Mulliner-navnet kan Bentley presentere en egen modell, selv om jeg er ganske sikker på at det vil aldri bli to identiske Bentayga Mulliners.
Og spør du meg – jeg er kanskje litt for kynisk sammenliknet med målgruppen – men jeg fikk en følelse av at dette var en bil for folk som har bikkja kledd i Barbour. Jeg har vel egentlig sett Hummere som var mer smakfulle inni.
Men det er klart at dersom det er viktig å ha den dyreste SUV-en ever er det smart å gripe Mulliner-muligheten nå.
For om ikke så veldig lenge har vi Cullinan fra Rolls-Royce her. Og hvem vet hva som vil skje når den tilbys i Park Ward-versjon?