-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rear-cam kommer
Stadig flere konseptbiler stiller speil-løse. I stedet har de et lite utspring på siden som inneholder et kamera – og tilhørende monitorer på innsiden. Underlig at slikt fremdeles ikke er lovlig.
På lastebilutstillingen i Hannover i høst var det flere som tilbød gryteklare kamera-systemer som erstatning for sidespeil. Og jeg ble fortalt at mange installerte dem, samtidig som de måtte beholde sidespeilene fordi det er det krav om.
Men kamera-systemene var overlegne, blant annet fordi de så effektivt kan fylle ut alle blindsoner, og er enklere å koble til akustisk varsel.
I Genève var det vel nesten ikke en konseptbil i år som var utstyrt med speil – bortsett fra de som er ment å komme i produksjon om et års tid. Fordelene med nesten nakne, speilløse flanker er jo åpenbare.
Billigere installasjon – hvor mye koster det å erstatte et moderne speil med alt det inneholder. Lavere luftmotstand og mindre vindstøy. Lavere vekt. Enklere renhold. Og kameraet gir jo et meget bedre, og større bilde enn speilene kan.
Noen biler kan nå utstyres med hekk-kamera som er orientert rett bakover – montert høyere enn et ryggekamera (på den amerikanske utgaven av Opel Ampera-e har de en slik løsning, der kan du velge å få bildet opp i midtspeilet), men slik kan bare bli et supplement til de to svære refleks-platene lover krever du skal ha.
Audi dro i gang med de dynamiske retningslysene, de som oppfører seg som muntre lysreklamer. De var egentlig forbudt da de kom – nå er de godtatt i en rekke avanserte samfunn – og fungerer glimrende.
Med litt press fra bilindustrien burde det være mulig å få til en mye billigere, mer elegant, og – fremfor alt – meget mer effektiv løsning. Eller tjener industrien for godt på å bytte nyhærpa speil?
PS!
Glickenhaus – veldig kjapp rundt Ringen – velger et kompromiss. I de lovpålagte sidespeilene har han kameraer, slik at føreren får det optimale bildet uten at han behøver se til siden.