-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye sittegrupper i Genève
Dette må være verdens raskeste bakovervendte sofa. David Browns Speedback, med god polstring.
En Land Rover, til nød en Range Rover, med horisontal klappdør bak, slik at man kan sitte på den nederste og søke ly mot regn eller sol under den øverst, er en fast ingrediens i engelsk bil-romantikk.
Men en 500-hesters fastback med sofa under fastbacken og ryggen i fartsretningen, er kanskje litt i meste laget?
Det er i hvert fall hva David Brown bød på i Genève, og i forhold til de bilene han viste i Essen for et halvt år siden, er det opplagt at det har skjedd noe. Først og fremst fordi interiøret ser mindre håndbygget ut (les improvisert) enn originalen gjorde.
Historien er altså at vi har en herre med bilbygger ambisjoner. Han går til et firma som heter Envisage i Coventry (samme som mannen bak årets raritet, Black Cuillin, også gjorde – med helt tilsvarende oppdrag), og sammen kom de frem til dagens David Brown Speedback.
Du tar ikke mye feil hvis du syns karosseriet minner sterkt om en tidlig DB Aston Martin. DB 5 kanskje?
Det pussige er at de DB’ene er initialene til en annen David Brown – han som eide Aston Martin i ganske mange etterkrigsår. Hvis dette er tilfeldig at den ene DB tar etter den andre DB, er det ganske underlig.
Men «vår» DB valgte i hvert fall å bygge sitt på temmelig standard Jaguar XKR, 500 hester og alt det der. Og underlig nok – på tross av masse håndverk og skreddersøm, veier den ikke mer, så den byr på de samme ytelsene. 4,8 til 100 og 250 elektronisk låst.
Et stort sett håndbanket aluminiums karosseri, ekstrem skreddersøm på innsiden med mye ved og hud, en praktfull kvalitet på krommen og 14 lag lakk, er selvfølgelig med på å forklare prisen.
Men, likevel, £495.000 (før spesialønsker, men med pop-up sofaen bak) er kanskje i meste laget. Spesielt fordi alt som befinner seg foran føreren er så utrolig XKR – og henger overhodet ikke med i dagens luksussportsbil-fight.