-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tredje generasjon CLS i støpeskålen
Mercedes klargjør tredje generasjon CLS. Testbiler er sendt til Lappland i nord og Spania i sør for å utsettes for ulike klimaforhold.
Mercedes var ubeskjedne nok til å si de oppfant en ny nisje, firedørs coupé, da de lanserte sin originale CLS i 2004. For meg er den en sedan med elegante former – coupéer har to dører. Punktum finale!
Det betyr ikke at jeg misliker designen. Det var heller ingen tvil om at den vakte oppsikt under den internasjonale presselanseringen da vi cruiset rundt i Romas gater med nysgjerrige scooter-førere i alle retninger en varm septemberdag for 13 år siden.
Det første generasjonsskiftet kom høsten 2010, og to år senere ble stasjonsvognutgaven CLS Shooting Brake lansert. Den har vært en flopp internasjonalt og vil bli droppet i forbindelse med generasjonsskiftet, men i Norge sto den for snaut halve CLS-salget i 2015 (22 av 51).
Synkende stjerne
I hele 2016 ble det ifølge OFV kun registrert 6 nye CLS, men modellen er populær som bruktimport – 39 kom til Norge gjennom ulike kanaler i fjor.
Tredje generasjon CLS skal lanseres i 2018, og det har vært spekulert i om modellen kom til å bytte navn til CLE basert på den nye navnestrategien, men kilder hos Mercedes bekrefter at dagens betegnelse skal benyttes også på etterfølgeren.
Vi ser at nykommeren blir en videreutvikling av sine forgjengere, men høye skulderpartier og små vindusflater. Noe annet var ikke å forvente.
De kraftige hoftepartiene vil bli dempet noe, og de nye baklyktene blir horisontale i stedet for dagens diagonale.
Under panseret skjer det viktigere endringer. De velkjente V6-motorene forsvinner ut til fordel for rekkeseksere, og 2,1-liter dieselmotoren erstattes med stillere og mindre tørste 2,0-litere.
Selv om Mercedes hevder de var først i denne nisjen (hva med Maserati Quattroporte eller første generasjon V60? for bare å nevne et par eksempler) – det blir jo et definisjonsspørsmål – så er de langt ifra alene i dag.