Norsk vegmuseum. Troll og Bjering i inngangspartiet. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. En Cadillac i den permanente utstillingen. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseums lager er fullt av skatter. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseums lager er fullt av skatter. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseums lager er fullt av skatter. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseums lager er fullt av skatter. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Fra utstillingen DRIFT. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Fra utstillingen DRIFT. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Fra utstillingen DRIFT. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Fra utstillingen DRIFT. Slik bodde veiarbeiderne før. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Fra utstillingen DRIFT. Med gravemaskinen Brøyt produsert av brødrene Søyland på Jæren skulle landets veier bygges. (Foto: Øivind Skar)

Norsk vegmuseum. Verkstedet hvor kjøretøyene restaureres. (Foto: Øivind Skar)

Tar vare på den rullende kulturen

Du må ikke nødvendigvis være genuint bil- eller historieinteressert for å ha stor glede av å tilbringe et par timer på den nyåpnede utstillingen på Norsk vegmuseum nord i Lillehammer.

Publisert Sist oppdatert

En unik museumsopplevelse for hele familien, reklamerte Norsk vegmuseum i forbindelse med åpningen av jubileumsutstillingen DRIFT i forkant av at veimuseet på grensen til Øyer kommune, og bare et par minutters kjøring fra E6, 11. juni feirer 25 års eksistens.

Samme dag stikkes også spaden i jorden for omfattende utvidelse av museet, en utvidelse som også inkluderer samlokalisering med Norsk kjøretøyhistorisk museum.

Norsk vegmuseum er ikke bare en nasjonal kunnskapsbank, men også nærmeste nabo til Hunderfossen familiepark, så her et det mulig å få med to opplevelser på en dag.

– Vi er et av landets største nasjonale teknisk industrielle museum. Gjennom utstillingen DRIFT tar vi for første gang publikum med inn i hjertet av det vi arbeider med på museet, det ansvaret vi har for kulturminner knyttet til veihistorien over hele landet, våre arkiver, vårt restaureringsarbeid og vår bevaring av kulturhistoriske gjenstander i magasiner, ikke bare på Hunderfossen, men også de magasinene vi har fra Tana i nord til Kongsberg i sør, forteller direktør Geir Atle Stormbringer.

Den nye utstillingen blir stående til det ombygde og utvidede museet står ferdig, forhåpentligvis allerede i 2019.

– Vi skal bygge et nytt museumsbygg til nærmere 45 millioner kroner, som også skal huse mange av de største skattene i norsk kjøretøyhistorie, konkluderer Stormbringer.

Av plasshensyn står nå kun et begrenset antall biler utstilt for publikum på Norsk vegmuseum.

Men noen viktige er framme, og de første du møter rett innenfor inngangsdøren er Troll, produsert i kun fem eksemplarer i Lunde i Telemark parkert ved siden av 1922 Bjering, kun én meter bred, med plass til to og bygd på Gjøvik av Hans Christian Bjering for å kjøres på smale veier og i sledespor.

Powered by Labrador CMS