Museum Art & Cars
MAC-museet har nydelig arkitektur, ute og inne, glimrende restaurant og et vakkert atrium – der vi heller ikke slipper unna kunstnerisk biltema. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
MAC-museet har nydelig arkitektur, ute og inne, glimrende restaurant og et vakkert atrium – der vi heller ikke slipper unna kunstnerisk biltema. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
MAC-museet har nydelig arkitektur, ute og inne, glimrende restaurant og et vakkert atrium – der vi heller ikke slipper unna kunstnerisk biltema. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
MAC-museet har nydelig arkitektur, ute og inne, glimrende restaurant og et vakkert atrium – der vi heller ikke slipper unna kunstnerisk biltema. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
MAC-museet har nydelig arkitektur, ute og inne, glimrende restaurant og et vakkert atrium – der vi heller ikke slipper unna kunstnerisk biltema. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Årets tema var Jaguar, så da var det jo naturlig å starte med første forsøk – allerede i resepsjonen. En Swallow, bygget på en Austin Seven, i 1929 Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Årets tema var Jaguar, så da var det jo naturlig å starte med første forsøk – allerede i resepsjonen. En Swallow, bygget på en Austin Seven, i 1929 Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Årets tema var Jaguar, så da var det jo naturlig å starte med første forsøk – allerede i resepsjonen. En Swallow, bygget på en Austin Seven, i 1929 Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Årets tema var Jaguar, så da var det jo naturlig å starte med første forsøk – allerede i resepsjonen. En Swallow, bygget på en Austin Seven, i 1929 Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Årets tema var Jaguar, så da var det jo naturlig å starte med første forsøk – allerede i resepsjonen. En Swallow, bygget på en Austin Seven, i 1929 Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
I 1931 kom denne Austin Seven-baserte Swallow – nå var den blitt Mark II. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
I 1931 kom denne Austin Seven-baserte Swallow – nå var den blitt Mark II. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
I 1931 kom denne Austin Seven-baserte Swallow – nå var den blitt Mark II. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Med denne Swallow SS1 fra 1933 begynte de å vise det som skulle særprege merket i mange år fremover. Enormt sportsbil-utseende, men kurant mekanikk under skallet.
Det sier seg selv at bilene kunne ikke fortsatt hete SS etter krigen. Da dukket Jaguar-navnet opp. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Med denne Swallow SS1 fra 1933 begynte de å vise det som skulle særprege merket i mange år fremover. Enormt sportsbil-utseende, men kurant mekanikk under skallet.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Med denne Swallow SS1 fra 1933 begynte de å vise det som skulle særprege merket i mange år fremover. Enormt sportsbil-utseende, men kurant mekanikk under skallet.
Det sier seg selv at bilene kunne ikke fortsatt hete SS etter krigen. Da dukket Jaguar-navnet opp. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Med denne Swallow SS1 fra 1933 begynte de å vise det som skulle særprege merket i mange år fremover. Enormt sportsbil-utseende, men kurant mekanikk under skallet.
Det sier seg selv at bilene kunne ikke fortsatt hete SS etter krigen. Da dukket Jaguar-navnet opp. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Med denne Swallow SS1 fra 1933 begynte de å vise det som skulle særprege merket i mange år fremover. Enormt sportsbil-utseende, men kurant mekanikk under skallet.
Det sier seg selv at bilene kunne ikke fortsatt hete SS etter krigen. Da dukket Jaguar-navnet opp. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Den klassiske 1954 D-Jagen var heldigvis på plass. At det var en replica gjør ikke noe når den er så godt lagd som denne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Lister var en som brukte Jaguars rekkesekser til gode formål. Denne"Knobbly»-modellen fra 1958 bygges på nytt nå, fremdeles av Lister. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Jaguars Formel 1 bil fra 2000 endte som en parentes i fabrikkens gloriøse sportshistorie. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Jaguars etterkrigs-sensasjon, XK-serien er vel noe av det mest kjente derfra. Dette er en XK 140. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Jaguars etterkrigs-sensasjon, XK-serien er vel noe av det mest kjente derfra. Dette er en XK 140. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Jaguars etterkrigs-sensasjon, XK-serien er vel noe av det mest kjente derfra. Dette er en XK 140. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
E-Typen var også en"trodde-ikke-sine-egne-øyne» lansering da den kom i 1961. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
En underlig en. Den klassiske karosseriprodusenten Owen ville plutselig bygge en serie Lamborghini Espada-lignende spesialmodeller på XJ6. Det ble med tre eksemplarer.
Dette karosseriet er fra 1982 og ble bygget på en bil fra 1972. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
En underlig en. Den klassiske karosseriprodusenten Owen ville plutselig bygge en serie Lamborghini Espada-lignende spesialmodeller på XJ6. Det ble med tre eksemplarer.
Dette karosseriet er fra 1982 og ble bygget på en bil fra 1972. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
En underlig en. Den klassiske karosseriprodusenten Owen ville plutselig bygge en serie Lamborghini Espada-lignende spesialmodeller på XJ6. Det ble med tre eksemplarer.
Dette karosseriet er fra 1982 og ble bygget på en bil fra 1972. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
En underlig en. Den klassiske karosseriprodusenten Owen ville plutselig bygge en serie Lamborghini Espada-lignende spesialmodeller på XJ6. Det ble med tre eksemplarer.
Dette karosseriet er fra 1982 og ble bygget på en bil fra 1972. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
En underlig en. Den klassiske karosseriprodusenten Owen ville plutselig bygge en serie Lamborghini Espada-lignende spesialmodeller på XJ6. Det ble med tre eksemplarer.
Dette karosseriet er fra 1982 og ble bygget på en bil fra 1972. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Museumsbesøkende i fotopositur. Foto: Jon Winding-Sørensen
Museum Art & Cars
Og jommen skal ikke ekteparet bak MAC bygge et nytt museum like ved, med mye større vekt på biler enn på kunst. Gjett om vi kommer tilbake. Foto: Jon Winding-Sørensen

Museum of Art and Cars

Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Etter fire stopp i Sveits, på denne kompakte weekenden, er vi endelig kommer til Tyskland. Til Kunst og Bil.

Publisert Sist oppdatert

Kjører du mot Bodensjøen, og sørger for å komme inn i Tyskland, slik at du har kurs for nordsiden av sjøen, kommer du til et lite sted som heter Singen. Og kjører du gjennom byen, kan du ikke unngå å legge merke til MAC.

Ikke bare står det med store bokstaver, men arkitekturen er også slik at du begynner å lure.

Museum of Art and Cars betyr navnet, og hele greia er ganske enestående.

For fire år siden ble anlegget bygget av ekteparet Gabriela Unbehaun-Maier og Hermann Maier. De hadde gjort det ganske godt innen eiendom, og noe av belønningen var at de kunne boltre seg i de to store interesseområdene: klassiske biler og forholdsvis moderne (først og fremst) tysk kunst.

«Så hvorfor ikke kombinere det?» tenkte de åpenbart – og gjorde det.

Oppskriften er et antall utvalgte biler, gjerne et tema, kombinert med verk som velges spesielt ut – til kunstdelen av museet. For noen blir det en komplett opplevelse, for andre – bilfrikene spesielt – blir det et herlig kulturelt alibi.

Til den første utstillingen de arrangerte, hadde de hentet biler fra lageret til bilmuseet i Mulhouse – praktfulle skapninger på grensen til vrak.

Så hadde de en med Andy Warhols Mercedes-bilder, sammen med et passende utvalg av de modellene han hadde brukt. De har hatt italienske spesialiteter der, særegenheter hentet fra bilmuseet i Torino – og nå er det Jaguar som er midtpunktet.

Jeg skjønte ikke hele utvalget riktignok, Formel 1-bilen og Owen-spesialen ville jeg gjerne hatt erstattet med «ekte» Jaguarer, men jeg klager ikke.

Dessuten er både maleridelen, og den meget gode kafe/restauranten verdt et besøk eller tre også.

Hva den neste utstillingen skal bli aner jeg ikke, men dette stedet kommer til å bli enda mer obligatorisk fremover. Nå bygger nemlig det dynamiske ekteparet et MAC 2. «Der skal vi først og fremst konsentrere oss om bilene», forteller de meg.

Bodensee er et klassikerparadis. På vei, til sjøs eller i luften - og som du skal se ved neste stopp – på jordet.

Powered by Labrador CMS