-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Zagato i Pantheon
Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Nå kommer vi til en fast post på løypa: Pantheon ved Basel. Denne gangen var temaet Zagato.
Pantheon er nesten en gjenganger på disse sidene. Som regel reiser jeg innom dette gammelbil-anlegget rett utenfor Basel når jeg er på vei til eller fra Genève.
Det er et spennende sted, dels en slags parkeringsplass for gammelbileiere. De kan oppbevare bilene her i kontrollert miljø, parkert oppover en lang korketrekkerformet gate som slynger seg opp mot ytterveggen av et svært bygg.
Dels er det en salgshall for ganske få, spesielt utvalgte klassiske biler som du også kan komme tett innpå. Og dels har de stadige utstillinger som varer et halvt års tid, hver.
Jeg har sett Bugattier der og Porscher, de har hentet frem en utrolig blanding av låvefunn og vrak, og de har hatt en skikkelig dannelsesreise om sveitsiske karosserier. Plutselig var ikke italiensk karosserikunst SÅ enestående.
Og nå feiret de Zagato.
Ikke helt på dagen riktignok, Zagato ble grunnlagt i 1919. Men som en av verdens eldste, og mest distinkte karosseri-skreddere var dette et ganske opplagt tema. Ta det gjerne som en generalprøve for 100-årsjubileet.
Dersom man skulle lage en katalog over de Zagato-designene som virkelig fortjente en plass i historien – og det betyr ikke nødvendigvis at de er vakre – kommer vi nok opp i et sted mellom 3- og 400.
Vi var ikke akkurat der nå. Men Stephane Schwarz – en annen god venn du også ofte har møtt på denne siden (ex-Qashqai blant annet) – som er sjefdesigner for Zagato nå, hadde stått for utvalget og arrangementet.
Der var det ikke noe å klage over. Fra de ikoniske to-seters Alfa Romeoene fra 20-tallet, de som virkelig satte Zagato på kartet, til de siste Aston Martin og Maserati og andre kortseriebiler bygget i et par eksemplarer for folk som kommer med den nye bilen sin, men gjerne vil ha den enda mer skreddersydd.
Og innimellom har vi vært borte i det meste, fra de utrolige trange små "double-bubble" Abarthene, der karosseriet ser ut som det er vakuumformet rundt bil og passasjerer via firkantede elektriske by-bokser til noen forsøk som virkelig ikke er vellykkede.
Men hele veien ser vi en blanding av design-håndskrift og glede over å gjøre noe spesielt som gjør det så spennende å følge firmaer som dette.
Og i tillegg til Zagato-biten får vi altså alt det andre som Pantheon har å by på.
Definitivt verdt et besøk.