Galleri Toffen
Førsteinntrykket var av noe som lignet på innkjørselen til en italiensk campingplass, 2 km fra havet. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Rett ved siden av lå Grabers karosseriverksted – men det har ikke noen med DEN Graber (Alvis-karosserier for eksempel) å gjøre. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Det første som møter deg er en lang gang, dekorert med det som fantes. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Det første som møter deg er en lang gang, dekorert med det som fantes. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Det første som møter deg er en lang gang, dekorert med det som fantes. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Det første som møter deg er en lang gang, dekorert med det som fantes. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, innenfor, noen lekebiler et multiinstrument-instrument og et kjempestort amerikansk og mekanisk Gulbransen-Dickinson piano. Denne Gulbransen var skikkelig utreist nordmann. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, innenfor, noen lekebiler et multiinstrument-instrument og et kjempestort amerikansk og mekanisk Gulbransen-Dickinson piano. Denne Gulbransen var skikkelig utreist nordmann. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, innenfor, noen lekebiler et multiinstrument-instrument og et kjempestort amerikansk og mekanisk Gulbransen-Dickinson piano. Denne Gulbransen var skikkelig utreist nordmann. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, innenfor, noen lekebiler et multiinstrument-instrument og et kjempestort amerikansk og mekanisk Gulbransen-Dickinson piano. Denne Gulbransen var skikkelig utreist nordmann. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Biler på rekke og rad. Noen spennende, noen veldig spennende, noen ikke spennende i det hele tatt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Biler på rekke og rad. Noen spennende, noen veldig spennende, noen ikke spennende i det hele tatt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Biler på rekke og rad. Noen spennende, noen veldig spennende, noen ikke spennende i det hele tatt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Biler på rekke og rad. Noen spennende, noen veldig spennende, noen ikke spennende i det hele tatt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Biler på rekke og rad. Noen spennende, noen veldig spennende, noen ikke spennende i det hele tatt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, plutselig, den første juvelen. En ganske vanlig 1938 Fiat 1500 6C. Men – ikke så vanlig – med et nydelig etterkrigskarosseri fra Rada i Modena. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, plutselig, den første juvelen. En ganske vanlig 1938 Fiat 1500 6C. Men – ikke så vanlig – med et nydelig etterkrigskarosseri fra Rada i Modena. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, plutselig, den første juvelen. En ganske vanlig 1938 Fiat 1500 6C. Men – ikke så vanlig – med et nydelig etterkrigskarosseri fra Rada i Modena. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og så, plutselig, den første juvelen. En ganske vanlig 1938 Fiat 1500 6C. Men – ikke så vanlig – med et nydelig etterkrigskarosseri fra Rada i Modena. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
og rett ved siden av, en av verdens vakreste, Giugiaro-Bertone karosseri på Alfa Romeo 2600. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nye rader, men nesten alle er verdt å stanse opp ved, en Flaminia, en Jaguar XJ220, en BMW M1 med litt herpa front, en Austin Healey. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
for ikke å snakke om en Facel Vega FV3 fra 1957, med 200 hester fra en Chrysler V8. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
for ikke å snakke om en Facel Vega FV3 fra 1957, med 200 hester fra en Chrysler V8. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
for ikke å snakke om en Facel Vega FV3 fra 1957, med 200 hester fra en Chrysler V8. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En Willys Jeepster lyser opp med påskefargen sin. 1948, nyrestaurert i fjor, med fastpris 30.000 francs. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En Willys Jeepster lyser opp med påskefargen sin. 1948, nyrestaurert i fjor, med fastpris 30.000 francs. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En Willys Jeepster lyser opp med påskefargen sin. 1948, nyrestaurert i fjor, med fastpris 30.000 francs. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en attraktiv amerikaner. Nash 1953, rekkesekser på 140 hk, bygget i samarbeid med engelske Healey og utstyrt med karosseri fra Pininfarina. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en attraktiv amerikaner. Nash 1953, rekkesekser på 140 hk, bygget i samarbeid med engelske Healey og utstyrt med karosseri fra Pininfarina. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en attraktiv amerikaner. Nash 1953, rekkesekser på 140 hk, bygget i samarbeid med engelske Healey og utstyrt med karosseri fra Pininfarina. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en attraktiv amerikaner. Nash 1953, rekkesekser på 140 hk, bygget i samarbeid med engelske Healey og utstyrt med karosseri fra Pininfarina. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en attraktiv amerikaner. Nash 1953, rekkesekser på 140 hk, bygget i samarbeid med engelske Healey og utstyrt med karosseri fra Pininfarina. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Islero er ikke den vakreste, og heller ikke den vanligste Lamborghinien. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Islero er ikke den vakreste, og heller ikke den vanligste Lamborghinien. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Hotchkiss er seriøs, fransk, konservativ luksus. Her en Anjou fra 1950, med sveitsisk karosseri: Worblaufen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Lancia Flaminia Coupé er heller ikke hver dag. Dette er en 3B 2,5 liter fra 1963. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette er en av de mange Rollsene, her en Phantom I fra 1925, som har fått sitt opprinnelige limousine-karosseri skiftet ut med noe mer sportslig. Dette kommer fra Park Ward. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette er en av de mange Rollsene, her en Phantom I fra 1925, som har fått sitt opprinnelige limousine-karosseri skiftet ut med noe mer sportslig. Dette kommer fra Park Ward. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette er en av de mange Rollsene, her en Phantom I fra 1925, som har fått sitt opprinnelige limousine-karosseri skiftet ut med noe mer sportslig. Dette kommer fra Park Ward. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette er en av de mange Rollsene, her en Phantom I fra 1925, som har fått sitt opprinnelige limousine-karosseri skiftet ut med noe mer sportslig. Dette kommer fra Park Ward. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ganske feite linjer med"spats’ene» over bakhjulene. Jaguar XK120. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Skikkelig klassisk – kanskje. Oppgitt å være en Riley Brooklands Special 1938. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og som et skikkelig kontrapunkt til den lette Rileyen, en Ferrari 512 Testa Rossa. Den har gått 36.500 km siden den ble født i 1994. Pris: 148.000 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og som et skikkelig kontrapunkt til den lette Rileyen, en Ferrari 512 Testa Rossa. Den har gått 36.500 km siden den ble født i 1994. Pris: 148.000 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og som et skikkelig kontrapunkt til den lette Rileyen, en Ferrari 512 Testa Rossa. Den har gått 36.500 km siden den ble født i 1994. Pris: 148.000 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvmoderne luksus fra England, halvmoderne luxus-sport fra Tyskland og litt sport fra USA. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvmoderne luksus fra England, halvmoderne luxus-sport fra Tyskland og litt sport fra USA. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvmoderne luksus fra England, halvmoderne luxus-sport fra Tyskland og litt sport fra USA. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvmoderne luksus fra England, halvmoderne luxus-sport fra Tyskland og litt sport fra USA. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvmoderne luksus fra England, halvmoderne luxus-sport fra Tyskland og litt sport fra USA. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nydelig Austin Healey 3000 Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nydelig Austin Healey 3000 Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Maserati 3500 GT med klær fra Allemano Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Maserati 3500 GT med klær fra Allemano Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke så kjent som Bugatti. Ikke så kjent som Amilcar en gang. Allikevel"Pris: på forespørsel» for denne Salmson Torpedo, 1,1 liters twin cam, skikkelig låt, 1929. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke så kjent som Bugatti. Ikke så kjent som Amilcar en gang. Allikevel"Pris: på forespørsel» for denne Salmson Torpedo, 1,1 liters twin cam, skikkelig låt, 1929. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nå snakker vi. 26.000 CHF for denne Opel Olympia Rekord 1956,"fremragende stand» og en km-stand på bare 5500. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Denne 780 Volvoen med Bertone-karosseri, 1987, kostet bare 22.000 CHF – men med 100.000 på klokka."Fantastisk originalstand». Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Så plutselig, noe så forskjellig som Panther Kallista på Vauxhall-basis, og Opel (Vauxhall) GT på Lotus-basis. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Så plutselig, noe så forskjellig som Panther Kallista på Vauxhall-basis, og Opel (Vauxhall) GT på Lotus-basis. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Uten forvarsel, en ny juvel: På basis av en 1964 Ferrari 330 GT 2+2 har Carozzeria Italia bygget dette aluminium-barchetta karosseriet. Ekte bastard. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Uten forvarsel, en ny juvel: På basis av en 1964 Ferrari 330 GT 2+2 har Carozzeria Italia bygget dette aluminium-barchetta karosseriet. Ekte bastard. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og rett ved siden av Ferrarien sto et annet historisk objekt. En Alfa Romeo 6C 2300 fra 1938 bygget opp som en toseters Roadster på et eller annet senere tidspunkt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og rett ved siden av Ferrarien sto et annet historisk objekt. En Alfa Romeo 6C 2300 fra 1938 bygget opp som en toseters Roadster på et eller annet senere tidspunkt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og rett ved siden av Ferrarien sto et annet historisk objekt. En Alfa Romeo 6C 2300 fra 1938 bygget opp som en toseters Roadster på et eller annet senere tidspunkt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En grei MG TF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En grei MG TF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Litt vanskelig å fotografere forfra: en Austin Seven Special Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Litt vanskelig å fotografere forfra: en Austin Seven Special Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En Land Rover 110 Station fra 1984 som har gått 126.500, men"umiddelbart klar for neste ekspedisjon». 28.000 CHF Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Plutselig litt gammelt igjen. En 1931 Chevrolet med modellnavnet Confederate Special Sedan. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Plutselig litt gammelt igjen. En 1931 Chevrolet med modellnavnet Confederate Special Sedan. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Plutselig litt gammelt igjen. En 1931 Chevrolet med modellnavnet Confederate Special Sedan. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvgammel engelsk med Monte Carlo Classic-ambisjoner. Riley Two Point Six (med bokstaver!) Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvgammel engelsk med Monte Carlo Classic-ambisjoner. Riley Two Point Six (med bokstaver!) Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvgammel engelsk med Monte Carlo Classic-ambisjoner. Riley Two Point Six (med bokstaver!) Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Halvgammel engelsk med Monte Carlo Classic-ambisjoner. Riley Two Point Six (med bokstaver!) Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En aldeles nydelige Mark V, Jaguar Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette kunne se ut som en liten Rolls, men er en fransk Delage, med såkalt Faux Cabriolet karosseri. Sjekk det lille glimtet vi fikk av interiøret. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette kunne se ut som en liten Rolls, men er en fransk Delage, med såkalt Faux Cabriolet karosseri. Sjekk det lille glimtet vi fikk av interiøret. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette kunne se ut som en liten Rolls, men er en fransk Delage, med såkalt Faux Cabriolet karosseri. Sjekk det lille glimtet vi fikk av interiøret. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette kunne se ut som en liten Rolls, men er en fransk Delage, med såkalt Faux Cabriolet karosseri. Sjekk det lille glimtet vi fikk av interiøret. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ingen sier nei takk til en åpen Alfa Romeo Giulietta, signert Pininfarina Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ingen sier nei takk til en åpen Alfa Romeo Giulietta, signert Pininfarina Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ingen sier vel nei til Spiderens utgangspunkt heller, den firedørs, 1966 Giulietta. 28.000 Francs var prisen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ingen sier vel nei til Spiderens utgangspunkt heller, den firedørs, 1966 Giulietta. 28.000 Francs var prisen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Kanskje kan en 1959 Bührer Special friste? Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Litt spesiell denne også, en wannabe Bugatti: Excalibur 35 X fra 1965. Bygd hos Michelotti, med Opel Commodore mekanikk. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En 1986 Bentley Turbo til Opel Olympia / Volvo 780-pris. 126.500 km: 26.000 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Renault Floride, da den het Caravelle. Den originale hard-topen fulgte med. Den sto sammen med 25 andre originale hardtoper (de alene verdt en formue) borte i et hjørne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Renault Floride, da den het Caravelle. Den originale hard-topen fulgte med. Den sto sammen med 25 andre originale hardtoper (de alene verdt en formue) borte i et hjørne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Renault Floride, da den het Caravelle. Den originale hard-topen fulgte med. Den sto sammen med 25 andre originale hardtoper (de alene verdt en formue) borte i et hjørne. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Saab 900 Turbo Cabriolet, 1987. Velbrukt: 327.000, men allikevel: CHF 12.500 høres vel ikke urimelig ut? Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Citroen og Maserati var jo i slekt en gang. De avleverte ganske mange milepæler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ikke alt var til salgs. Underlige, stygge og merkelige mopeder var ikke salgsvare. Kanskje det fantes juveler der – jeg så ingen. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Av en eller annen grunn ser"kjennere» ned på Bertones 4-seters Ferrari 308 – rundt midten av 70-tallet. Kan derfor fremdeles være et godt kjøp dersom du VIRKELIG vil ha en Ferrari. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En av Alfa Romeos 1900 C Super Sport fra 1956. Her var det Touring Superleggera som hadde gjort karosseriet. Original Halda Speedmaster gjør Mille Miglia mye enklere. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En ganske tidlig 356 1500 Cabriolet fra 1954. Porsche bygde visstnok 328 av disse. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En firedørs Lancia Flaminia er ganske stilig den også. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Jaguar XK i forskjellige varianter Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Jaguar XK i forskjellige varianter Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Jaguar XK i forskjellige varianter Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og fremdeles hadde vi rad på rad av andre biler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og fremdeles hadde vi rad på rad av andre biler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og fremdeles hadde vi rad på rad av andre biler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og fremdeles hadde vi rad på rad av andre biler. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ser ut som en Le Mans Bentley, men her skal man trå varsomt Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Ser ut som en Le Mans Bentley, men her skal man trå varsomt Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en rad som ble dominert av en 1953 Fiat 500 C Topolino, med stofftak. 600 ccm, 16,5 hk. 13.800 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Også en rad som ble dominert av en 1953 Fiat 500 C Topolino, med stofftak. 600 ccm, 16,5 hk. 13.800 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En MGA Coupé er heller ikke hver dag Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En MGA Coupé er heller ikke hver dag Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Dette ser ut som en attraktiv Porsche 1600 Super der særlig interiøret er i nydelig patinert originalstand. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og her en 1600 Super, fremdeles med Speedster-karosseri fra Reutter. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og her en 1600 Super, fremdeles med Speedster-karosseri fra Reutter. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Og her en 1600 Super, fremdeles med Speedster-karosseri fra Reutter. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En Aston Martin DB2 – fremdeles så tidlig at den har delt frontrute. Men grillen kjenner vi igjen i dag. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
MG, definitivt førkrigs, men her svikter navnekunnskapene mine. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
MG, definitivt førkrigs, men her svikter navnekunnskapene mine. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En annen favoritt. Renaults første skikkelige etterkrigsbil. 4 CV, og motor i hekken. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
En annen favoritt. Renaults første skikkelige etterkrigsbil. 4 CV, og motor i hekken. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Heldigvis, da vi kom til de store syklene var alt til salgs. Formidabelt utvalg og forbausende mange Vincent. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Heldigvis, da vi kom til de store syklene var alt til salgs. Formidabelt utvalg og forbausende mange Vincent. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
«Under Construction» som det heter. En Riley Big Four. Opplagt en"Special» som åpenbart har sett skikkelig action, og som nå gjøres klar til enda mer. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Det nærmer seg slutten, så hva med litt skikkelig AC Cobra replica. Denne er bygget av Backdraft med Edelbrock motor og Tremec-transmisjon, men BMW E36 opphengning! 75.000 CHF. Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Eller er en Lancia Flaminia Super Sport bedre egnet til å avslutte? Foto: Jon Winding-Sørensen
Galleri Toffen
Nei la oss forlate Toffen med det perfekte par på netthinnen. En 1964 356 Cabriolet og en 10 år yngre Corvette – en av de aller tidligste. Foto: Jon Winding-Sørensen

"Galleriet" i Toffen

Det er ikke ukjent at Jon Winding-Sørensen tar en omvei når han er på vei til eller fra et arrangement på Kontinentet. I år tok han en bilrelatert sveip opp Sveits og rundt Bodensjøen etter Genève-utstillingen, og tar oss med på turen. Andre stasjon er Toffen, en prikk på kartet – men enorm i gammelbilsammenheng.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du følger med på kartet så kjører vi rundt Lac de Neuchatel – GM hadde sin store, sveitsiske samlefabrikk helt på toppen der, og ble markedsleder i Sveits på grunn av den, i mange år – og svinger bortover mot Bern. Litt sønnafor Bern finner du et knappenålshodestort sted på kartet som heter Toffen.

Det er ikke noen sak å finne «Oldtimer Galleriet» der – det finnes nesten ikke noe annet på stedet.

Når du leser i finanspressen om milliardbeløp som er betalt for en eller annen løen Ferrari på en auksjon, så er det nok ikke ofte du ser Oldtimer Gallerie Toffen oppgitt som auksjonshus.

Det er nok heller Bonhams, RM Sotheby’s eller Gooding & Company som står for sensasjonene.

Men for folk som virkelig er ute etter noe – og det kan godt være dyrt, men det er sjelden overdrevet på noen måte, verken på prisfastsettelse eller grad av bling – er Toffen-galleriet en av de adressene som virkelig gjelder.

De startet med å vise frem gamle biler til salgs i en 3000 kvadratmeter stor, ikke spesielt imponerende bygning langt der borte i ingensteds. Sju år etterpå, i 1991, arrangerte de sin første store auksjon.

Jeg ble ikke ordentlig dus med dem før de arrangerte den mest vanvittige auksjonen ever: 800 skogsvrak, nesten 100 års bilhistorie, ingen reservepris, skikkelig traktor- og maskinhjelp til å få ut bilen du hadde kjøpt.

Selvfølgelig med en historie bak. Frank Messerli som hadde samlet og samlet og nå ville myndighetene ha området renset.

Jeg har aldri vært med på makan: Skogsvandring (for dem som ville) en hel uke. På auksjonsdagen startet det hele klokken 9 og ble avsluttet 10 timer senere.

2/3 av vrakene ble solgt, og jeg har fremdeles katalogen som går uttapå de fleste «kunstbøker» som viser bilder av bilkirkegårder.

Men de har altså sin faste auksjoner nå, ofte på større steder som i Zürich, men i Toffen kan du vandre rundt i de store lokalene og oppdage mystiske ting, eller biler du aldri verken har sett eller hørt om, eller du kan studere det objektet du kanskje er interessert i å kjøpe på nesten auksjon, eller du kan kjøpe rett fra gulvet.

Eller du kan, som jeg gjorde nå, betrakte det som er av de mest sjarmerende, og minst organiserte bilmuseene i verden.

De skal ha sin neste auksjon hjemme i Toffen om et par uker. Da regner jeg med at mange av de bilene jeg møtte nå, og som du kan se her, vil forsvinne. Til priser som fremdeles kan karakteriseres som fornuftige.

Hvis du er virkelig interessert så finner du Galleriet her http://www.oldtimergalerie.ch 

Powered by Labrador CMS