Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross


Slik så Aircross-konseptet ut da det ble lansert for to år siden:
(Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Citroën C5 Aircross lansert

Citroën lanserer C5 Aircross – en SUV på en plattform vi kjenner godt fra før. Firehjulsdrift? Ladbar hybrid? Ja takk, begge deler.

Publisert

Når Citroën nå lanserer sin C5 Aircross på bilutstillingen i Shanghai er det betimelig å si «endelig». For nå kommer de endelig på banen med en egen SUV, ikke bare en logo-justert Mitsubishi-modell.

For den nye C5 Aircross ser ikke bare ut som en ordentlig Citroën-modell, den er også det fra bunnen og opp. Plattformen EMP2 kjenner vi fra konsernkusinene Peugeot 3008 og 5008, noe som lover godt også for C5 Aircross.

Men det viktigste for den gjengse nordmann er nok ikke hvor plattformen kommer fra, men at den er klargjort for både 4x4 og hybridløsning. De to tingene henger sammen – for den eneste 4x4-løsningen i C5 Aircross er som ladbar hybrid.

Det betyr bensinmotor foran og el-motor bak – en løsning vi kjenner fra biler som Mitsubishi Outlander PHEV og Volvo XC90 T8.

Med andre ord: Ingen kardang som stjeler plass og øker vekten.

Citroëns kraftigste bil
Bensinmotoren er en 1,6-liters THP-motor med 200 hestekrefter, og sammen med to elmotorer (en foran, en bak) er system-ytelsen på hele 300 hestekrefter.

Det gjør bilen til Citroëns kraftige serieproduserte personbil, skal vi tro produsenten selv. Den oppgitte rekkevidden på bare strøm er 60 kilometer.

Sammenlignet med den moderne og glatte Peugeot 3008 er C5 Aircross forfriskende annerledes. Bilen ligner mye på Aircross-konseptet Citroën presenterte på nettopp Shanghai-utstillingen for ganske nøyaktig to år siden, men de villeste konseptideene er naturlig nok tonet ned.

Airbumps er (selvsagt) på plass, og den spesielle innrammingen av glasshuset rundt passasjerene er beholdt fra konseptet.

Flott interiør
Innvendig ser C5 Aircross ut til å være et solid steg opp fra de andre nylanserte Citroën-modellene. Det er vanskelig å si fra de glatte studiobildene (eller er det bare digitale rendere, kanskje) fra Citroën, men materialkvaliteten ser ut til å være flere hakk bedre enn for eksempel C3.

Skulle bare mangle, vil du kanskje si, men Citroën skal tross alt være budsjettalternativet til PSA-gruppen.

Bak det spesielle horisontal-ekede rattet kan føreren se ut over to store skjermer. Én for multimedieanlegget midt i dashbordet og en som erstatter tradisjonelle instrumenter.

Fokus på komfort
En ting som skal skille C5 Aircross fra sine konkurrenter er fokuset på komfort. Citroën bruker bilen til å introdusere sine hydrauliske «puter» i understellet, som skal kvele slag og støt når støtdemperne bunner.

Mer om hvordan dette fungerer kan du lese her.

Også setene skal være ekstra komfortable, og tilbys med massasjefunksjon.

Citroën C5 Aircross er den femte SUV-modellen basert på den nye EMP2-plattformen til PSA. Peugeot 3008 og 5008, DS7 Crossback og Opel Grandland X er de fire fetterne.

Powered by Labrador CMS