-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kunstverket Lamborghini
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.
For de fleste er det å kunne eie en Lamborghini en stor drøm. Det var det for Harald Skjøldt også. Nå har han en liten samling.
– Det er de gamle jeg liker best, sier Skjøldt om sitt favorittmerke.
– Det er de som er de store kunstverka!
Bilinteressert hele livet
Skjøldt har vært bilinteressert så lenge han kan huske, og startet reisen mot Lamborghini-eierskap med en DeTomaso Pantera kjøpt i 1977 – en modell han har hatt flere av oppigjennom.
Lamborghini hadde han riktignok drømt om i mange år, men han turte ikke realisere drømmen i frykt for hvor avanserte bilene var.
– Jeg kikket jo etter en Countach, men jeg trodde den var for avansert. Men så gikk jeg flymekanikerskolen, og fant ut at en motor er en motor.
– Hvorfor akkurat Lamborghini, og ikke Ferrari, Porsche eller noe annet?
– Jeg har hatt mange Ferrarier og Porscher. 308, 328, 348, Testarossa … Jeg har vel hatt nesten like mange Ferrari som Lamborghini, sier Skjøldt.
– Men Lamborghini skiller seg ut. Ferrari, for eksempel, er nok like god på alle målbare punkter – men Lamborghini har designet. Det skiller seg fra alt annet supersportsbilmessig. De er kunstverk, og jeg får så mye inspirasjon av å bare kikke på dem.
Den berømte Miuraen
Countachen har en spesiell plass i Skjøldts hjerte, men det er nok den orange Miuraen i garasjen som er hans mest omtalte bil.
– Jeg var egentlig ikke på jakt etter en Miura, men jeg og en god kamerat, Per Rustberggaard, diskuterte hva som var verdens peneste bil. I Car Magazine skulle det være en kåring av århundrets vakreste bil, og han var fast bestemt på at Miura kom til å vinne.
– Jeg mente Countach måtte komme foran Miura på lista, men jeg tok feil. Miura vant.
– Jeg så en Miura avertert i et amerikansk bilblad, og regnet med den var solgt. Men jeg ringte, sent på kvelden på grunn av tidsforskjellen, og joda, bilen sto fortsatt hos den bruktforhandleren i New York.
Skjøldt ba bilselgeren om å holde av bilen, for han måtte over og se på den.
Villsvinskinn
Den var like fin som han håpet.
– Den kjørte så bra og jeg fikk en god følelse.
Riktignok var bilen omlakkert, men interiøret var helt originalt, og Skjøldt kjøpte bilen og fikk den hjem.
Interiøret for øvrig er spesielt nok i seg selv, for bilen ble opprinnelig bestilt av Frank Sinatra. Med langhårede ulltepper og villsvinskinn er denne Miuraen virkelig «one-of-a-kind».
Så begynte arbeidet. Hver mutter, hver bolt, hver eneste detalj ble merket og sortert for bruk senere. Originalfargen fant de under frontruta, på et område hvor solen aldri skinner, og hver eneste detalj ble satt i den stand de var fra fabrikk.
Helt som originalt
Alle detaljer i motorrom og ellers er helt som originalt, med tanke på farger og lakk. Det har krevd mye gransking av teknisk dokumentasjon og undersøkelser via fabrikken i Sant’Agata.
Arbeidet har riktignok blitt belønnet. For i 2013, i forbindelse med Lamborghinis 50-årsjubileum, vant nemlig Miuraen førstepremie i «Concorso d’Eleganza» – den gjeveste prisen på hele arrangementet.
– Der var 350 av de flotteste Lamborghiniene i verden, sier Skjøldt.
– Når bilen min skulle kjøres opp på podiet under gallaen spilte de Frank Sinatra-sanger, og det synet jeg så da jeg kjørte ut der kommer jeg aldri til å glemme.
– Da tenkte jeg «endelig fikk vi betalt for det!».
Alle bilene flikker Skjøldt på selv. Med sin flymekanikerbakgrunn har han godt grunnlag for å skru motorer, men lakk og karosseri overlater han til andre. Med en møbelsnekker til far, har han også grunnlag for å ta interiørdetaljer.
– Jeg er veldig opptatt av at det skal være som originalt som mulig, et kunstverk skal være originalt.
– Hva med en LM002 – er det noe?
– LM002 er ikke det jeg forbinder med Lamborghini, sier Skjøldt og tenker seg om et lite sekund.
– Men det hadde vært veldig gøy å hatt en LM for å trekke Miuraen på henger med!
..............
Classic Car Show
Det begynte med enstusiastsamlinger på en parkeringsplass og fortsatte med to suksessfulle show i Trondheim. Bak arrangementene står trønderne Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. De to samler i slutten av april innpå 350 kjøretøyer og forhåpentligvis 20.000 publikummere til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta nord for Oslo.