Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Øivind Skar)

Dani fra Toten og hans Jaguar XJC V12 Broadspeed. (Foto: Dani)

Dani fra Toten. (Foto: Øivind Skar)

Dani og hans selvbygde Jaguar Broadspeed

Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.

Publisert Sist oppdatert

For Dani er ikke selve kjøringen det viktigste – det er byggingen. Og for en Jaguar han har bygd!

For de fleste entusiastene vi møter rundt forbi er det kjøregleden som står i fokus. Bilturen. Det å legge ut på landeveien, uten noen definert destinasjon. Turen er målet.

For Dani er det ikke helt sånn. Kjøring? Det er fra A til B. Bil? Det handler om bygging. Og hans drøyeste prosjekt har et navn som alene er nok til å gi meg gåsehud: Jaguar XJC V12 Broadspeed.

– Det er skapergleden som er noe, sier Dani – som ikke vil identifiseres mer enn som «Dani fra Toten».

– Det er ikke kjøringen. Jeg kjørte Toyota HiAce daglig i to år inntil nylig, sier han.

Forstå sammenhengen
– Som guttunge handlet alt om å plukke ting fra hverandre, enten det ble gjort forsiktig eller med hammer – og så prøve å forstå hvordan ting henger sammen.

– Jeg elsker å finne opp ting, og å finne ut av ting, sier Dani.

Smak litt på dette navnet igjen: Jaguar XJC V12 Broadspeed. Det oser muskel allerede før vi har åpnet porten til Danis arbeidsgarasje.

Prosjektet har tatt lang tid, men er ferdigstilt nå.

– Jeg har holdt på i seks år med den nå. Alt må stemme, ellers blir det oppdaget med en gang, sier Dani.

Sett i England
– Jeg visste det sto en bil hos Jaguars Heritage-museum i England, så jeg ringte bort en ettermiddag for å høre om det var mulig å komme og se på bilen for å notere farger, dekaler og detaljer.

– Museumsdirektøren sa at det ikke var noe problem, så lenge jeg var på plass klokken åtte morgenen etter.

«Joda, det skal jeg da få til», tenkte Dani – og fortalte at han måtte bestille flybilletter og slikt først.

Da ble museumsdirektøren så forbauset over at dette prosjektet ble gjort i Norge, at han selv møtte opp og personlig tok imot Dani.

Der brukte de en fargevifte for å finne så riktig farge som mulig (det ble ikke notert fargekoder for løpsbilene), de målte alle linjer og detaljer og sjekket hver eneste sponsordekal for å finne en kopi.

Alu, ikke valnøtt
Riktignok er det detaljer som ikke er hundre prosent som originalbilene – disse har Dani med vilje omgått.

– De originale løpsbilene hadde valnøtt-dashbord for å oppfylle homologeringsreglementet på den tiden. Det er ikke noe for meg. Aluminium hele veien!

En annen ting som ikke er helt som racingbilene er bensinpåfyllingen. På bakluka sitter to store påfyllingsrør. Disse gjorde at drivstoffylling i løp gikk unna på få sekunder. På Danis bil er de plugget igjen og ikke i bruk.

– Det ville de ikke tillate om jeg skulle få skilt på den, sier han.

Skal registreres
Skilt, ja. Utrolig nok er planen å få bilen gateregistrert. Dani har vært i kontakt med veimyndighetene, som mener dette er fullt mulig å få til.

Fascinasjonen for Jaguar XJC begynte for mange år siden.

– Jeg husker jeg så et opptak – kan det ha vært på Beta-kassett? – av en Broadspeed. Det gikk i en helsikes fart.

For 12 år siden kjøpte han seg sin første XJC, og utenfor arbeidsgarasjen står en sekssylindret utgave. En slags kosebil?

– Jeg kjører den vel et par ganger i året, sier Dani.

– Jeg tar med ungene, så kjører vi ned bakken her, gjennom rundkjøringen, stopper og kjøper is, før vi kjører hjem igjen.

Feit blanding
Broadspeeden er absolutt ingen kosebil. Det tar noen sviv før de tolv sylindrene fyrer, men når de først gjør det er det et voldsomt leven i den kompakte garasjen.

– Den har litt feit blanding, sier Dani.

Røyken pumpes ut gjennom åtte eksosrør (!) og lukta legger seg raskt tjukt i rommet, og selv ikke en åpen garasjeport klarer lufte særlig godt.

– Eksosen her går inn i en felles boks, før det går to løp ut av den – ett til hver side. Jeg prøvde meg med to helt separate eksosløp, men da hørtes motoren mest ut som to BMW-seksere, sier Dani.

Fire rør foran hvert bakhjul viser at bilen mener alvor.

Nå som selve bygget nærmer seg ferdig, er det fintuningen som står igjen. Her drar Dani frem Mobeck Tekniske i Trondheim, som har hjulpet Dani mye under byggingen av både denne og andre Jaguar-modeller.

Historisk racing?
– Hva er planene for Broadspeeden når den er ferdig?

– Jeg er ikke så flink til å kvitte meg med ting så vi får se om jeg får rotet meg til å selge den.

En Broadspeed er jo egentlig tenkt for banekjøring.

– Det hadde vært moro og banekjørt den, men den kan ikke kjøres veldig hardt. Det tåler den nok ikke.

– Om jeg setter i en original girkasse i den, som jeg har stående på bakrommet her, vil bilen bli godkjent for historisk racing.

– Da vil jeg eventuelt nå en helt ny kundegruppe for bilen, sier Dani.

Men det kan altså hende han bare beholder den. La oss håpe han får kjørt den litt også.

..........

Se Broadspeeden på vår stand!

Danis Jaguar XJC V12 Broadspeed skal stå på Bils stand under Classic Car Show. Det vanvittige bygget blir et trekkplaster av de sjeldne, og Dani vil også være til stede selv for å svare på spørsmål om bilen og byggingen. Vi får neppe lov til å starte opp bilen så ofte vi ønsker på standen vår, men du kan likevel få et hint av hvordan 12 sylindre høres ut når de fyrer gjennom åtte eksosrør. Sjekk videoen her:

..............

Classic Car Show
Det begynte med enstusiastsamlinger på en parkeringsplass og fortsatte med to suksessfulle show i Trondheim. Bak arrangementene står trønderne Bjarne Reistad og Hans Hallbauer. De to samler i slutten av april innpå 350 kjøretøyer og forhåpentligvis 20.000 publikummere til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta nord for Oslo.

Powered by Labrador CMS