-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Neste stasjon: Biler.
Bridgestone har vist punkteringsfrie dekk uten luft før. Patentert i 2011. Men først nå ser vi noe slikt i produksjon. Først for sykler, men før eller siden må vi da få se det på biler også?
Bridgestone er mye mer enn en dekkfabrikk. Et av de nærstående firmaene bygger sykler, og det har de gjort i mer enn femti år.
Sammen har nå Bridgestone sykkelfabrikk og Bridgestone dekkfabrikk utviklet «fremtidens hjul».
Da dekkprodusenten jobbet med luftfrie bildekk, var et av målene også å redusere CO2-utslippet ved å senke rullemotstanden.
Akkurat det er det ikke mye snakk om nå. For syklisten dreier det seg først og fremst om å slippe punkteringene med reparasjoner langs veikanten.
Her har de lagt et tett sett fjærende «eiker», fremstilt av et termoplastisk materiale, mellom «dekket» (hjulets overflate) og selve hjulet.
Det lille som var av fleks i luft-dekket finner du nå i disse plast-eikene, og de er samtidig bygget slik at de overhodet ikke gir etter i sideretning.
Men vi kan jo allikevel, lett skeptiske, slå fast at i meldingen som Bridgestone har sendt ut, der de forteller at de regner med å ha produksjonsutgaven klar til 2019, akkurat i tide til Tokyo-OL, er dekket montert på en helt vanlig brukssykkel, og ikke på noe som likner på racing. De har heller ikke vist noen video av hvordan dekket oppfører seg i bruk.
Med andre ord: det er fremdeles lov å være skeptisk. Jeg tror at om vi ser etter, så vil vi finne milevis med luftfrie eksperimenter, og milliarder av kroner som har vært kastet bort på slikt.
Realiteten er jo at luftdekket fremdeles fungerer. Bedre enn noensinne. Og selv på en Veyron i full utfoldelse ser det ikke ut til at dekket er noen begrensende faktor.
Kanskje vi ganske enkelt ikke trenger det luftfrie?