-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To veier til samme mål
To av Norges fremste racerførere har et felles mål, men veien de kjører er ganske forskjellig. Den ene er kommet inn på en ekspressvei mens den andre snirkler seg frem på svingete landeveier.
Først publisert i bladet Bil nr. 5-2017
Dennis Olsen (20) og Stian Paulsen (29) er to flotte representanter for norsk toppidrett. Begge konkurrerer på et meget høyt internasjonalt nivå innen baneracing.
De startet med gokart i svært ung alder, med god hjelp av entusiastiske foreldre, og vant den prestisjetunge tittelen Bilsporttalentet før de fikk lappen. Begge avanserte til bil så snart anledningen bød seg. Ja, Dennis begynte sågar å konkurrere i racerbil to år før han fikk førerkort.
De har et felles mål om en dag å bli profesjonelle racerførere på internasjonalt toppnivå og kunne leve av lidenskapen sin. For å nå målet er de villige til å satse alt, både når det gjelder fysisk trening og livsstil forøvrig.
Godt på vei
Men på tross av aldersforskjellen ligger Dennis Olsen et hestehode foran sin eldre venn og kollega. Han har nemlig kommet gjennom et meget trangt nåløye og kan titulere seg som Porsche Junior.
Det lå ikke i de opprinnelige planene til Våler-gutten som var fast bestemt på å bli Norges første Formel 1-fører.
Etter mange år i gokart gikk han over i formelbil og hadde planer om å avansere klasse for klasse til det aller øverste trinnet. Men som for så mange andre stoppet også Dennis’ drøm på grunn av manglende budsjett.
Han klarte å skrape sammen tre millioner i året mens han kjørte Formel Renault 2.0, men for å nå neste trinn trengte han dobbelt så mye – noe som ble umulig for en 19-åring, selv med god hjelp fra rause foreldre.
– Min engelske manager, Harry Soden, tipset meg om at Porsche hvert år tar opp unge talenter i et Junior-program, noe han mente jeg burde søke på. Jeg var skeptisk, for jeg hadde ikke lyst til å kjøre en «Boble» med tak på – det var formelbil som var min greie. Men jeg meldte meg på, og i konkurranse med 120 likesinnede fra hele verden dro jeg til Tyskland for å konkurrere, erindrer Dennis.
Han var blant de fire beste og ble sendt til en shootout der de skulle simulere en raceweekend på Lausitzring.
Knallstart
– Jeg fant meg raskt til rette i bilen og syntes faktisk den var morsommere å kjøre enn formelbilene jeg hadde erfaring fra. I tillegg var Porsche fornøyd med fysisk og mental styrke og hvordan jeg kommuniserte med team og media slik at jeg gikk seirende ut av konkurransen, sier Dennis som fikk 150.000 euro fra Porsche til sin videre satsing. Med egne sponsormidler i tillegg holdt det til en sesong i tyske Porsche Carrera GT Cup.
Og hvilken sesong det skulle bli! Allerede i sin første løpshelg kjørte Dennis inn til to pallplasser, og det ble ikke de siste. Han sikret seg tittelen som årets Rookie og ble nummer tre totalt i det tøffe mesterskapet.
Porsche var så fornøyd at de videreførte kontrakten i 2017 og økte støtten til 200.000 euro. Det er omtrent halve prisen for en sesong i Porsche Supercup, en meget prestisjefull serie som kjøres sammen med Formel 1.
Tett program
Etter den fantastiske debutsesongen står teamene nærmest i kø for å tilby nordmannen et sete. Gjennom forhandlinger og med god støtte av private sponsorer er årets sesong allerede finansiert.
Og den blir omfattende – i tillegg til Porsche Supercup skal Dennis kjøre den tyske cupen hvor han gjorde det så bra i fjor. Dermed blir det ikke mange frihelger i perioden fra mai til september.
– I Supercup kjører vi for samme team som i fjor, Lechner Racing Team, mens vi kjører for det konkurrerende teamet Konrad Motorsport i den tyske serien. Det skyldes et godt tilbud vi ikke kunne si nei til, en hovedsponsor på bilen tar nemlig mesteparten av kostnaden. Dessuten blir det interessant og lærerikt å kommunisere med to forskjellige team som begge er meget erfarne, sier Dennis.
Han ser ikke bort fra at han også kjører enkelte løp utenom disse seriene hvis anledningen byr seg, sulten som han er på mest mulig kjøring.