-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini på nytt – igjen
Vi møtte David Browns Aston Martin-lignende Jaguar i Genève igjen i år. Da var det snakk om en Mini også. Ikke Mini på BMWsk, men på originaloppskriften. Nå er den her.
Det er vanskelig å si hva man skal kalle den «originale» Minien, som nå tilbys i som-ny versjon fra skreddermester David Brown.
Han har jo tidligere vist oss den optiske tvillingbroren til en eldre Aston Martin, DB 5 er det jeg tenker på, men med Jaguar mekanikk og verdens kuleste baksete – i statisk tilstand.
Men nå er det altså et annet ikon han kaster seg over. Den opprinnelige Issigonis-designede Minien.
Han sier ikke at den er restaurert eller gjenoppbygd eller modernisert, han kaller den «remastered». Akkurat som gamle lydbånd det renses opp i for å presse et nytt sett samler-attraktive vinylplater.
Resto-modding – ta en klassiker og gjøre den beredt til å møte 2017 – begynner åpenbart å bli en trend.
Range Rover selger deg gjerne en som-ny 1978-modell, og Jaguar begynner å bygge nok E-Type deler til en hel bil. For ikke å snakke om Singer i USA og det han gjør med 911-modeller.
Utgangspunktet for Minien er en Mini. Men det er mengder av nye plater utvendig, de er blitt rundere og de utvendige sveiseskjøtene har forsvunnet helt. Grill og lykter er med på å gi bilene et helt nytt utseende.
Under platene er det hele stivet betraktelig opp, og alle fester for drivverk og opphengning er skikkelig styrket. Dessuten er det lagt vekt på bedre lyddemping, selv om man har vært bevisst på at ikke alt av den karakteristiske låten skal filtreres vekk.
Motoren er også den originale, riktignok den på 1275 ccm og ikke den lille på 850. Nå gir den rundt 80 hk og drar gjennom en fire-trinner som er blitt litt greiere å skifte. Nye skivebremser i alle hjørner er også på plass.
Nå kan det nok hende at BMW også byr på spesialiteter for «sin» Mini, men de er ikke i nærheten av dette. Hver bil tar 1000 timer å bygge – fire uker alene for å få til den perfekte eksterne lakk-finishen.
Det er masse valgmuligheter med hensyn til hvordan du vil interiøret skal ende opp, og det hele er såpass autentisk at rattet er Moto Lita, som på originalen.
Instrumentene er de klassiske fra Smith, men det du ikke fikk på Issigonis sin tid, men som du får nå, er for eksempel infotainment system med CarPlay og Android Auto, og du får nøkkelløse dører og startknapp.
En ideell bybil for klassisk-bil elskere, er bakgrunnen for den nye innsatsen fra David Brown Automotive.
Billig blir den ikke. Man regner med at den starter på rundt £ 50.000, men det finnes mange måter å forlenge fakturaen på.
Du kan jo for eksempel kjøpe den store Speedback også – etter akkurat den samme lakk&interiør-oppskriften.