-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Feiret 30.000 Leaf
Nissan kunne klappe seg selv på skulderen i dag, med overleveringen av Leaf nummer 30.000 i Norge.
Det er vel lov å gjøre litt stas på seg selv når du akkurat skal overlevere det 30.000-ende eksemplaret av den mest solgte elbilen i Norge (tallet inkluderer alle registrerte Leaf i Norge, inkludert bruktimporterte modeller) – i det desidert største elbilmarkedet i Europa.
Nissan mener i hvert fall det, og for anledningen hadde de hanket inn Jens Kirkebø – mannen somvar først i Norge til kunne parkere en Leaf hjemme.
Nummer 1 og nummer 30.000 – sånn omtrent, i hvert fall – side om side på Tjuvholmen i Oslo.
Teknisk sett var det et rederi som fikk den første Leafen i Norge, men Kirkebø kan i hvert fall skryte av å ha den første privateide bilen.
- Den ble registrert 30. oktober 2011, forteller Kirkebø.
- Egentlig var det satt en sperrefrist på registreringene til 1. november på de privatsolgte Leafene. Wilhelmsen-rederiet skulle ha den aller første.
- Men sånn utpå ettermiddagen den 30. oktober ringte de bort og sjekket om Wilhelmsen hadde fått registrert sinn, og det hadde de – så da var forhandleren min frempå og registrerte min samme dag.
Ifølge Kirkebø ble det litt kok på sosiale medier da han fikk sin «før tiden», men den NSB-ansatte lokføreren har gjort seg godt nytte av bilen.
- Den blir brukt til all småkjøring, sier han.
Den seremonielle eier av bil nummer 30.000 ble Ann Cathrine Bjerring Pedersen, Nissan-eier gjennom 20 år.
Hennes nye stolthet er en knallrød bil som ved siden av Kirkebøs hvite viser hvor lite som har forandret seg på Leaf i løpet av de seks årene som har gått.
Never change a winning team?
Suksessoppskrift
Det er i hvert fall liten tvil om at Leaf har vært en vinneroppskrift, og satt Nissan på kartet for alvor i Norge de siste årene.
- Vi tør å satse, sier Nissans nordiske sjef for elektriske kjøretøy, Pierril Pouret.
- Vi så det med Qashqai, som egentlig definerte crossover-segmentet, og med Leaf på elbil.
- Nå ser vi at den største investeringen til alle bilprodusenter er i elektriske kjøretøy, den investeringen tok vi for flere år siden – blant annet med tre milliarder euro i batteriteknologi og -fabrikk.
- Det kjører nå 300.000 elektriske Nissan på europeiske veier.
At over ti prosent (det er noen e-NV200 inne i bildet her også) er i Norge har forbløffet en hel bilverden, selv om årsakene er ganske enkle: Insentiver, insentiver og insentiver.
- Siste året har det vært 12-15 bilprodusenter på besøk – også produsenter som i dag ikke tilbyr elbil – for å se på norske forhold, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
- De ser på Norge som et eksempel på fremtidens bilmarked, sier hun.
Hvor går så veien videre for Leaf? Dagens modell nærmer seg slutten, og et generasjonsskifte er rett rundt hjørnet.
- Enten denne eller neste uke – da får dere vite litt mer om den kommende Leaf, forteller elbil-sjef Pouret.
- Den offisielle avdukingen av helt nye Leaf er 6. september – og frem til da vil vi dryppe litt info om teknologi og design gradvis.
Det er vel ikke utenkelig å tro at neste Leaf kan ligne ganske mye på IDS-konseptet Nissan viste for halvannet år siden.
- Det eneste vi kan si er at neste generasjon Leaf blir den første Nissan i Europa med ProPilot selvkjøringssystemer.
- Lansering 6. september – når kan vi se bilen på norske veier?
- Det ønsker jeg ikke si noe om nå.
I mellomtiden kan du jo kikke på spionbilder av en godt maskert utgave av den kommende Leaf.