Ferrari : Ingen hybrid for 911 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ingen hybrid for 911
Det har lenge vært sagt at neste generasjon Porsche 911 blir en hybrid-modell. Det avkrefter nå Porsche. «Ulempene er større enn fordelene», sies det fra Stuttgart.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er fortsatt to-tre år til Porsche skal lansere neste generasjon 911 – med internkode 992 (dagens heter 991). Men allerede letter de på sløret i Zuffenhausen, og bekrefter nå at de både har jobbet med en hybrid-løsning for 911, og samtidig valgt å droppe det.

Testingen av kommende 992 er godt i gang – vi har allerede fått bilder av et testkjøretøy i vinterkulda.

Til amerikanske Car and Driver har utviklingssjefen for 911 og 718, August Achleitner, uttalt at avgjørelsen om å skrote hybridløsningen i 911 ble tatt allerede i høst.

- Ulempene er større enn fordelene, forteller Achleitner til C&D.

Blant annet ville vekten økt drastisk sammenlignet med dagens modell, noe Porsche ikke var villig til å gå med på.

For neste 911 vil Porsche i stedet fokusere på å gjøre de eksisterende motorene så effektive som mulig.

Overgangen til turbomotorer over (nesten) hele fjøla for snaut to år siden var et stort steg å ta for den tyske sportsbilprodusenten – elektrifisering ville nok satt enda mer kaffe i halsen på entusiastene.

Den neste 911-plattformen vil bli en sterkt modifisert utgave av den vi finner i dagens Panamera. Dette skal være for å gi neste 911 det aller siste i førerstøttesystemer og multimedie-/infotainment-løsninger.

Vi vet ikke når neste 911 kommer – men det gir nok lavest odds å tippe på Frankfurt-utstillingen høsten 2019.

Les også: Storfest i Son da verdens tredje Porsche Classic Center åpnet.

Mer hybrid for Ferrari
Ferrari gjør alt de kan for å beholde V12-motoren, og vil gjøre motsatt av Porsche for å klare strengere utslippskrav.

De nekter plent å montere turboer på motoren, men ser gjerne mot elektrifisering.

- Vi vil alltid tilby en V12-er, forteller FCA- og Ferrari-sjef Sergio Marchionne.

- Sjefen for motordivisjonen vår sier det vil være helt feil å montere turbo på V12-eren, så svaret er nei. Den vil være selvpustende, med hybridsystem.

Avtalen som gjør at bilprodusenter med lave volum kan produsere biler med høyere utslipp enn EU-standarden tillater Ferrari å fortsette produksjonen av V12-motorer – men altså ikke uten litt «hjelp».

- I 2021 kommer ULEV-lovgivningen, og den målsetningen når vi med hybridifisering av V12-motoren, sier Ferraris tekniske sjef Michael Leiters.

Ferrari 812 Superfast er den foreløpig siste V12-motoriserte bilen i rekken fra Ferrari. Flere skal det bli:

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: