Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X
Prøvekjørt: Opel Crossland X

Stor mini-SUV fra Opel

Crossland X er Opels minste krysning mellom flerbruksbil og SUV. Den gir et solid førsteinntrykk, med innvendig plass som det beste trumfkortet.

Publisert Sist oppdatert

Små SUV-er har de siste årene vært det raskest voksende bilsegmentet i Europa. På årsbasis selges det nå 1,4 millioner av denne biltypen, og flere produsenter melder seg på med nye modeller.

Siden 2012 har Opel vært representert med bestselgeren Mokka, men nå utvides sortimentet i begge retninger. Først med "lillebroren" Crossland X, som senere i år blir supplert av den større modellen Grandland X.

Crossland X er en helt ny bil, fra innerst til ytterst, bygget på plattformen Opel og PSA i fellesskap har utviklet.

Les også: PSA overtar Opel

Til Norge i høst
- Crossland X blir Opels innstegsmodell til SUV-markedet, som vi har stor tro på vil vokse også i Norge, sier Opels norske PR- og informasjonssjef, Stein Pettersen.

- Vi regner med å selge et par hundre i år og trolig rundt 500 i 2018, sier han.

Opel Norge har valgt å vente med lansering av Crossland X til fabrikken leverer bilen med utstyr importøren mener passer det norske markedet, inkludert utvidet førerassistanse.

Denne pakken består blant annet av filskiftvarsling, gjenkjenning av trafikkskilt, sidekollisjonsvarsling, parkeringsassistent, varsling av trøtt fører og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse.

Fleksibel
Crossland X skal først og fremst være en praktisk bil - noe den også er. Den innvendige plassen er rett og slett imponerende til en bil som kun måler 421 cm fra støtfanger til støtfanger.

Baksetet er delt 60/40 og kan i tillegg til å legge ned separat også reguleres i lengderetningen. I midten er det luke for ski.

Det gir mulighet til å velge et bagasjerom på fra 420 til 520 liter med setene oppe, eller 1.255 liter med baksetet lagt ned.

Crossland X skal ifølge Opel være den første modellen som har denne løsningen i dette segmentet.

Interiøret
Den som har sittet i en av de andre nyere Opel-modellene, vil raskt gjenkjenne interiøret. Sentralt plassert er den inntil 8 tommers store skjermen, hvor det meste styres fra. Den integreres enkelt mot smarttelefoner via Apple CarPlay.

Valg av materialer gjør at kvalitetsfølelsen er bra, noe som et etterhvert også blir forventet selv av biler i denne prisklassen.

Man sitter høyt og godt i Crossland X, og det er åpenbart at dette også har vært utgangspunktet da bilen ble designet.

Setekomfort er prioritet hos Opel. Crossland X er utstyrt med Opels AGR-seter, som har flere innstillingsmuligheter med både høyde-, lengde- og tiltregulering. Det gjør det lett å finne "sin" stilling bak rattet, som selvsagt kan reguleres i både høyde- og lengderetning.

Ikke 4WD
Crossland X er ingen firehjulstrekker, selv om utseende kan gi visse antydninger om det. Den leveres kun som 2WD, som er det som gjelder i mini-SUV-segmentet der pris spiller en større rolle enn fremkommelighet.

På veien
Bak rattet med foten på gasspedalen er lite å utsette på Crossland X. Den oppleves stabil på motorveien, med et med et behagelig lavt støynivå, i hvert fall med italiensk asfalt under hjulene.

På mer krevende underlag byr den heller ikke på noen overraskelser, uten den ble satt på de aller mest krevende prøvene.

Manuell eller automat?
Med et påslag på 10.000 kroner blir automatgiret et prismessig interessant alternativ.

Automatkassen har 6 trinn og fungerer bra, selv om man kunne ha ønsket seg noe mer dreiemoment enn det bensinmotoren på 110 hk / 205 Nm gir. For de fleste som vurderer denne biltypen, vil likevel automatgiret trolig være det riktige valget - særlig med tanke på andrehåndsverdien.

Kun bensin i Norge
Opel har bevisst valgt bort diesel-motor i Crossland X til Norge. I andre markeder er en 120-hesters 1,6-diesel tilgjengelig. Bensinmotoren med 110 hester er dermed eneste valgmulighet for oss nordmenn, enten med 5-trinns manuell girkasse eller 6-trinns automatkasse.

Opel forventer at automatkassen blir populær, særlig med tanke på at prispåslaget kun er 10.000 kroner. Det er interessant tatt i betraktning at det økte CO2-utslippet gir en ekstra-avgift på nesten 13.000 kroner.

Det er liten tvil om hvilken drivlinje Opel ønsker å pushe ut i markedet.

Liker

  • Plassutnyttelsen
  • Pris - mye plass og funksjonalitet for pengene
  • Godt utstyrt
  • Seter - svært god sittekomfort

Liker ikke

  • Få motoralternativer
  • Leveres kun som 2WD

(Tall i parentes er for automatgir)

FAKTA Opel Crossland X

Motor:

1199 ccm, R3 turbobensin

Effekt:

81 kW/110 hk

Drivlinje:

5M (6A), forhjulsdrift

Dreiemoment:

205 Nm

Mål LxBxH:

412 x 177 x 161 cm

Akselavstand:

260,4 cm

Egenvekt:

1159 (1193) kg

Tillatt totalvekt:

1770 (1805) kg

Maks hengervekt:

840

Aks. 0-100 km/t:

10,6 (11,8) sek.

Toppfart:

188 (187) km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,49 (0,54) l/mil

CO2:

109 (121) g/km

Pris:

Fra: 239.900 + lev. omkostninger

Powered by Labrador CMS