-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Flere Project One-detaljer
Hyper-bilen fra AMG er enda litt nærmere lanseringen. Dermed dukker det (selvfølgelig) opp enda flere detaljer.
Først trodde jeg, bombesikkert, at denne bilen skulle brukes for å markere AMGs femtiårs-jubileum. Jubileet er over, og denne bilen som ble lekket allerede ved Paris-tider i fjor, er for lengst lovet til Frankfurt-utstillingen.
Det betyr at sitronen kan pressen mye mer – og – feiring av AMGs 50,3 år. Cirka.
Men nå får du altså litt mer av den her, og nå er det først og fremst maskinavdelingen det hele dreier seg om.
1000 hestekrefter har vi lenge visst om, men detaljer som en 80 kW elmotor som skal holde turboen snurrende hele dagen – null turbolag, takk – var ny informasjon.
Jeg visste heller ikke om en 120 kW motor montert rett på veiva – den skal åpenbart gi ekstra boost ved aks. Og skal kunne brukes til drift.
Men derimot var det ganske enkelt å gjette seg til 2 motorer på forakselen også. At de er på 120 kW hver, var imidlertid ikke kjent tidligere.
El-pakken alene kan gi bilen helelektrisk firehjulsdrift i 24 km – hvis noen skulle ha behov for det.
Men det er jo 1,6-liters V6 motoren som er hjertet i det hele. Hentet forholdsvis rett fra Formel 1-hylla, men det har skjedd noe underveis.
For her snakker vi ikke om mer enn hva en skikkelig gatesykkel greier: 11.000 omdreininger. Det er 2.500 færre enn Bottas og Hamilton har til rådighet.
Mercedes sier at de ikke nødvendigvis er ute etter å bygge verdens kraftigste bil, men dette skal bli den mest effektive hyperbilen. De snakker om termisk effektivitet på 40 %. Det er i så fall veldig bra og begynner å nærme seg det som moderne lastebilmotorer ligger på.
Hele motorpakka veier 420 kg og er festet til en åttetrinns enkel-clutch transmisjon. Karbon/keramikk i skivene.
Ola Källenius, ex-AMGsjef og nå styremedlem i Daimler med ansvar for salg og marketing, har tidligere sagt at «Det som kommer til å bli helt unikt med denne bilen, og som ingen har gjort før og som veldig få er i stand til å gjøre, er at vi tar drivlinjen fra Formel 1 bilen og legger den i en bil for landeveien».
Jeg vet ikke hvor langt tilbake hans Formel 1-hukommelse går, men her er det nok en og annen, Ferrari, Maserati, Gordini – listen er lang – som har en liten tilleggsbemerkning eller to til dette.
Men det skal vi ikke ta fra Mercedes – dette kommer sikkert til å bli en super bil.
Regn med nordsiden av 2,5 millioner.
Euro.
I 2019.