-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lee Nobles nye leketøy
Lee Noble har vært en god hjelp i å servere aktuelle rariteter for disse sidene. Nå er han på plass igjen, med to nye.
Lee Noble har konstruert og bygget biler siden starten av 80-tallet. Og da snakker vi ikke de typisk engelske bakgårdsbyggesett-bilene med sportslige og forretningsmessige ambisjoner som kanskje ikke helt ble møtt.
Vi snakker hel ved, i hvert fall hva angår det tekniske.
Hans første kreasjon, Ultima, var for eksempel den som Gordon Murray plukket opp og brukte som forsøks-hjul da han utviklet McLarens første F1.
Ultima ble utviklet gjennom flere generasjoner, før han bygde Midtec – en virksomhet han solgte med en viss fortjeneste. Så var det Prosport 3000-prosjektet som etter hvert morfet inn i Ascari som ble kjøpt av en nederlender der suksessen fortsatte – til en viss grad.
Men så dukket M10 opp – kjempetester i 1999. Den ble utviklet til M 12 – enda bedre og kundene sto i en såpass kø at Noble måtte begynne å tenke serie, ikke bare en og en. Det ble til M 14 og senere M 15, og dermed begynte en lang historie med mislykkede investeringer og investorer, og ett og annet Sør Afrika-eventyr.
Nå har han imidlertid landet igjen. Sammen med en kompis har han startet Exile Automotive, og har allerede vist frem to ideer som han skal sette i produksjon.
Den ene heter Exile, og er en ren track-day bil selv om det later til at han har tatt hensyn til registreringskrav også.
Drivlinjen er ikke den mest opplagte – han har hentet V6-motoren fra Fords F-150 Raptor. 3,5-liter med direkteinnsprøytning, 450 hester – og mens Raptor veier 2,5 tonn, veier Exile under 900, slik at det blir kanskje imponerende kg/hk-forhold her. Bilen med karbonskallet sitt er ikke ferdig før på slutten av året, men han lover i hvert fall 300 km/t.
Den andre bien er bare moro. Mens Exile peiler seg inn mot 100.000 euro, skal Bug-R koste fra 4.950 pund som byggesett. Dersom du lar Exile bygge den og ikke spekker den altfor høyt, vil det kunne ende på 15-16.000 pund (og oppover).
Denne moderne buggyen er i veldig stor grad basert på andre-generasjon Mondeo (Mark III – forvirring er noe Ford kan) (2000-2007) som du fremdeles finner i bøtter og spann i England.
Karosseriet og en rekke eksterne komponenter er selvfølgelig Bug-R spesifikke, men det er utrolig hvor mye du kan hente fra en gammel Mondeo når du skal bygge opp denne.
Og med dette grunnlaget betyr det også at du har et enormt motorutvalg å velge mellom. Diesel-buggy? Selvfølgelig, hvis du virkelig vil. 250 hester ST 220 fremmarsj? Kjør på.
Noble er foreløpig ganske kjip med hensyn til å dele ut spesifikasjoner – men hjulene ser imidlertid ut som om hele buggyen mener off-piste alvor.
Min eneste innvendig er at den på en eller annen måte ser litt for militær ut, men den blir kanskje lettere i den endelige produksjonsutgaven?