-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Civic Type R: Endelig komplett
Honda Civic Type R har i 2017-form blitt mer polert enn forgjengeren, men knivseggen er fortsatt like skarp.
Hva er dette?
Honda Civic Type R. Navnet gir assosiasjoner til turtallsjaging, tettstegede girkasser, betongstive dempere og uendelig med moro.
Civicen med det røde Honda-emblemet har i mange generasjoner gledet en særs trofast fanskare – en gjeng som mener at «livet begynner ved 5000 omdreininger».
Civic Type R var en av fanebærerne for VTEC-teknologien, hvor turtall var alt.
Så skjedde ting. For få år siden kom forrige generasjon Civic Type R. Under panseret? En turbomotor. For første gang benyttet Honda seg av turbo og VTEC i samme pakke. Fansen var skeptiske. Vi var skeptiske.
Perfekt var den likevel ikke. Den var fortsatt veldig stiv, motor- og eksoslyd var både usexy og påtrengende og selv om vi digget både motor og bil, var det fortsatt et kompromiss å skulle leve med en Type R som hverdagsbil.
Ikke nå lenger.
Hvordan er den å kjøre?
Det er kanskje litt rart å nevne «god komfort» og «Civic Type R» i samme setning, men det kan vi med rette gjøre nå.
En egen komfort-innstilling gjør at demperne tar en avslappet holdning, og kombinert med noen av de beste setene som er å oppdrive i bilverden, blir nye Type R en bil det er lett å leve med i hverdagen.
Den lave utvekslingen i girkassa (2000 omdreininger i sjettegir allerede ved 85 km/t!) kan kanskje bli litt slitsom, men i norske motorveihastigheter ikke et kjempeproblem.
Bilen starter riktignok i Sport-modus hver gang, for dette er jo en Type R tross alt. Det betyr litt stivere demping, kvassere gassrespons og merkbart tyngre styring.
Ønsker du å kvesse klørne ytterligere, er +R-funksjonen tingen. Da blir alt enda litt skarpere – men jeg tipper jeg hadde latt +R-funksjonen være forbeholdt banekjøring.
Selv om Honda har introdusert en komfort-innstilling, er ikke nye Type R noe slappere å kjøre enn forgjengeren.
Bittet og grepet frontpartiet klarer å få til er nærmest utrolig. På Lausitzring nord for Dresden i Tyskland kommer minnene fra da vi kjørte fra Focus RS på Rudskogen mot forrige Civic Type R, men siden det er en liten stund siden, tar det noen runder før jeg er helt varm igjen.
Man kan gå på gassen så tidlig at det nesten ikke skal gå an. De fleste forhjulsdrevne biler ville hylt og skreket mens de spant i stykker dekk til den store gullmedalje. Ikke Civic. Jeg kan nesten kjøre med digital høyrefot: Enten null gass, eller full gass.
Bremsene biter bra, og er lette å kontrollere – selv om ABS-en slo inn litt tidlig ved et par anledninger – og styringen gir en skikkelig følelse av «point-and-shoot». Dit du peker med rattet, dit går bilen. Kjapt.
Ute på landeveien har Honda tatt viktige grep med en annen ulempe ved forrige Type R: Lydbildet. Et helt nytt eksosanlegg (hvor alle tre rørene bak er funksjonelle, forresten!) gir mye lavere drønne-støy i fart, samtidig som vaskemaskinlyden når man drar på er eliminert.
Forventer du smell og burbling som en Focus RS må jeg skuffe deg, her er det ingen eksosklaffer og fancy triks som lager mer lyd enn det skal være.
Det er mer enn nok drama i måten bilen kjører på – og ikke minst ser ut. Særlig vakker er den ikke, men her er det form som følger funksjon. Og interiøret er i det minste veldig bra både i layout og materialfinish, selv om multimedieløsningen ikke er særlig mye å rope hurra for.
Hva med konkurrentene?
For Honda er Nüburgring-rekorder av uforståelige grunner veldig viktig, og Civic Type R er den foreløpige Ring-kongen blant forhjulsdrevne biler.
Den rekorden tilhørte inntil nylig Golf GTI Clubsport S, en naturlig konkurrent til Civicen.
Jeg tror ikke Civic-fansen kikker mot Golf GTI. Tvert imot, de fnyser av den. «For polert», «for uinspirerende», «for tysk».
Type R har kanskje blitt mer polert den også, men uinspirerende er den ikke. Og i hvert fall ikke tysk – mer japansk bil skal man lete lenge etter.
Men det viktigste er likevel at Civic Type R ikke har mistet gæren-genet, litt mer hverdagslighet til tross.
*: Honda håper å lande på 600.000 kroner blank for Civic Type R med den største utstyrspakka, GT Pack, men det er ikke bekreftet enda. Foreløpige kalkyler ligger på 605.000 kroner. Det ser ikke ut til at Honda bryr seg med å ta inn basis-utgaven, kun GT.
Motor: | 1996 ccm, R4 turbobensin |
Effekt: | 235 kW/320 hk |
Drivlinje: | 6M, forhjulsdrift |
Dreiemoment: | 400 Nm |
Mål LxBxH: | 456 x 188 x 143 cm |
Akselavstand: | 269,9 cm |
Aks. 0-100 km/t: | 5,7 sek. |
Toppfart: | 272 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,77 l/mil |
CO2: | 176 g/km |
Pris: | 600.000* |