Hyundai Kona avdukes i Milano
Så hentet jeg Peter Schreyer, en av verdens ledende bildesignere, til det norske bordet så alle kunne få skikkelig inside fra kilden selv. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Peter Schreyer:
..., og - ja, Kiaen vil komme fra Frankfurt-studioet.
Hyundai Kona avdukes i Milano
Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer for Hyundai Motor Europe, leser engasjert fra manus - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Her er det skikkelige slagord ute og går - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Selfie med SuperStar - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Daniel Kim ved den enden av bilen han likte aller best - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Kevin Kang - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Kevin Kang behersket både scenen og interiørdesign - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Kevin Kang - Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona avdukes i Milano
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Konas verdenspremiere #2

"Velkommen til Verdenspremiere på Hyundais nye Kona" leste Europa-sjefen selv, Thomas A. Schmid opp fra manus – cirka 24 timer etter at noen andre hadde lest akkurat det samme.

Publisert Sist oppdatert

Og selv om det ene ble lest i Korea, og det andre i Italia – ett døgn etter – kan vi vel ikke ha så mange verdenspremierer med det samme objektet?

Og siden han i går hadde sagt at Hyundai skulle bli det største asiatiske merket i Europa innen 2021 – «30 nye modeller og avleggere» skal sørge for det – virker det veldig puslete å ha behov for manus når akkurat det samme skal gjentas på innsiden av et døgn.

Det har alltid forundret meg hvorfor det er umulig for industri-topper å lære seg 10 banale setninger utenat.

Eller for å si det på en annen måte, av og til når man betrakter disse triste rekkene av folk som ikke føler seg helt vel på en scene og ikke klarer å få gjestenes oppmerksomhet når de står der og forteller om det som burde være det mest sentrale i deres liv der og da, og så oppdager en som virkelig kan det, og som får publikum i sin hule hånd med en gang, da skjerper man oppmerksomheten.

Kevin Kang kommer til å sette spor etter seg – mer om han senere.

Mange om beinet
Vi har altså en ny SUV eller Crossover eller hva det heter i et sjikt som blir stadig tettere befolket.

Juke, selvfølgelig, som oppfant litt gæern design for et mainstream-segment. Crossland X og 2008, Mokka X, Toyotas C-HR kanskje og – ikke minst Captur, som jeg fremdeles syns er den friskeste i denne buketten. Og flere vil komme.

Men nå skal det sies at det var såpass tett rundt de to Konene i går at jeg har ikke fått sett den skikkelig. Bortsett fra at jeg er enig med Daniel Kim – den nye fronten med fossefallgrillen og «kompositt»-lampene på begge sider, er noe av det beste med bilen.

Han burde vite det – det er han som har vært sjef for eksteriørdesign her. Og det inkluderer også ganske dramatisk skulpturerte sider og de slanke Alfa-aktige baklysene. Det separate clusteret, som holder en del av de andre lysene der bak, fungerer også bra.

Dessuten har han fått plast-kladdingen rundt hjulbuene til å smelte harmonisk inn, og ikke bli enda ett «Cross»-tillegg.

Radikalt
Jeg spurte Peter Schreyer, designhøvdingen, om det ikke hadde vært vanskelig å selge en såpass radikal design til et ganske konservativt styre. «Tvert imot», sa han. «Det var styret som ville ha det, jeg måtte faktisk dempe dem litt».

Schreyer sa forresten også at han planla en mye tettere kommunikasjon mellom Hyundai og Kia (og implisitt sa han vel også Genesis). «I dag er jeg egentlig den eneste som vet hva som skjer alle steder, men de skottene skal jeg åpne litt nå».

Han sa ikke «åpne før jeg går av», men det er underforstått. 2017 har noen antydet. Neste år kanskje. Det finnes vel ingen annen bildesigner som etterlater seg så mange konkrete bevis på at bildesign betyr suksess.

Tett befolket
Men samtidig begynner det å bli såpass mange sjefer i designkjøkkenet til Hyundai/Kia at det er vanskelig å finne frem.

Det er tidligere Bentley-designsjef Luc Donkervolke som later til å være utpekt som Schreyers etterfølger, mens Sangyup Lee nok fortsetter som designsjef for Hyundai. Men det nivået ble for heavy i Milano-varmen, så jeg fortsatte å snakke med dem som hadde gjort ting her.

Og den andre var altså Kevin Kang. Mannen som hoppet opp på scenen, ikke et manus i miles omkrets, og han ga oss en kjapp innføring i hva han hadde gjort, hvorfor han syntes det var så gøy og hvorfor ting var så bra.

I sånt selskap skal det ikke mye til å virke engasjert. Men han var det virkelig. Og publikum var med.

Nedtonet
Og Kevin ba nesten om unnskyldning for at interiøret ikke var like «adventurous» som eksteriøret. «Men man må alltid være litt mer måteholden interiørt. Det er jo der folk stort sett befinner seg, eksteriøret kaster du et blikk på, og så har du gått. Men interiøret lever du i.»

Han har ikke mye å skamme seg over, her er arbeidsplassen enda enklere enn man er vant til, og display-monitoren flyter over det to-delte dashbordet enda mer elegant enn i i10 og i 30. Det påstås da også at betjening av varme og ventilasjon og slikt er enklere og mer «naturlig» enn tidligere.

Både David og Kevin kommer fra Art Center i California, men mens David gikk til Hyundai rett etter skolen for seks år siden, tilbragte Kevin de første årene hos Honda før han kom til Hyundai der han har vært i tre år nå. For begge to var dette det første komplette prosjektet – det tyder jo bra for fremtiden.

Global design
For selv om det presiseres at også dette er en global design-innsats, er det ingen tvil om at her ligger ansvaret hos California-studioet, og all applausen skal rettes dit.

Men samtidig legges det stor vekt på at hele chassiset, blant annet med den veldig smarte uavhengige bakstillingen, er utviklet ved det europeiske R&D senteret og får en helt annen karakter enn de som skal til USA eller Asia.

Ingeniører jeg snakket med var slett ikke sikre på at bilene som ble pressekjørt i Korea disse dagene hadde fullverdig euro-spekk.

Det var som sagt ikke mye plass til å se på bilen eller studere detaljene, men jeg så i hvert fall et ganske smart dobbelt-gulv som blant annet gir plass til alt det ekstra som roterer når man bygger firehjulsdriveren. Plassen inni vil altså ikke bli berørt av det.

Kommer som elbil
Det skulle ikke forundre meg om denne ekstra plassen også vil vise seg å være nyttig når de fullfører el-versjonen. Som skal komme når? Neste vår var det noen som sa. Neste år var det andre som sa.

Og da er vi inne på noen av spørsmålene som dere sendte meg. Ja, den kommer som elbil. Rekkevidden vet jeg ikke, og den som er oppgitt er ikke oppgitt med bakgrunn i noen standard – der er alt foreløpig spekulasjoner.

Jess, takstativ, kommer som originalt ekstrautstyr. Akkurat som hengefeste.

Hydrogen snakkes det ikke om i forbindelse med denne modellen. Og om Kia-versjonen blir «sportsligere» kan jeg umulig svare på foreløpig, bortsett fra at det er jo en slags konsern-definisjon at Kia skal være litt mer rampete.

Lite konkret
Noe salgsmål kan jeg ikke fortelle om, jeg kan faktisk ikke fortelle når den kommer en gang. August sier noen av koreanerne. «Ha» - eller noe som kan tolkes den veien – sier noen av de europeiske importørene som ikke er spesielt imponert av dato-presisjonen derfra. Det kan med andre ord fort bli senhøstes.

Men prisen? Jo den kan jeg i hvert fall ikke fortelle om. Heller.

Jeg har et visst håp om en fornyet sniktitt senere i natt, når alle gjestene har forlatt lokalene. Og dersom det kommer noe mer meningsfylt ut av det, skal du i hvert fall få greie på det i neste utgave av BIL.

Powered by Labrador CMS