-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Det gnistrer av stjernen
Vent deg et fyrverkeri av stjerner og gnister fra Mercedes på høstens bilutstilling i Frankfurt. EQ-serien blir mye mer enn bare biler, det blir et komplett, intelligent automobilt øko-system.
«Nå skrur vi virkelig på bryteren» sa Daimler-sjef Dieter Zetsche da han åpnet for konsernets elektro-offensiv i fjor.
Det var på Paris-utstillingen de lanserte den nye EQ-merket som omfatter ikke bare biler, men ladetjenester, wall-boxes og annen hjemmelagret energi, og hele det intelligente systemet som må omgi den nye revolusjonen.
Riktignok skal Mercedes-Benz inn i en elbilfri periode i to år nå. B-serien skal ikke produseres mer – den ble jo opprinnelig utviklet for USA med hjelp fra Tesla – men hva skal de med den når den ikke selges der? (At den selger i Norge, 944 hittil i år, blir en parentes for Stuttgart i denne sammenhengen).
Derfor har de spesielt behov for å fortelle oss om hva som kommer for at vi alle skal vite at fremtidens elektrifisering tar de på alvor.
De har jo allerede antydet hvor de vil med noen konsepter. Ikke minst er den ladbare oppskriften med brenselcelle som rekkeviddeforlenger original og smart.
Men dette er bare en forsiktig forsmak, til og med uten de riktige ingrediensene. For de heter EVA. Electric Vehicle Architecture og i utviklingen av denne familien skal det investeres inntil ti milliarder euro!
Mangfold
Her snakker vi alle typer biler, fra kompakte bybiler til luksuslimousiner, med SUV-er og sportsbiler blandet opp i det hele. Ti modeller i denne familien (riktignok inkludert Smart) skal være på markedet innen 2022. At disse modellnavnene allerede er registrert: EQA, EQB, EQC, EQE og EQS, forteller en del om hva slags biler vi vil få derfra.
Opprinnelig var dette ti-bils målet satt til 2025, men på en stor samling i Berlin nylig kortet Zetsche det ned med tre år.
Imponerende!
Nesten like imponerende er prognosene som sier at i 2025 vil mellom 15 og 25 % av det totale salgsvolumet utgjøres av elbiler. I forhold til de litt over to millionene de solgte i fjor, snakker da vi om inntil 500.000.
Felles for EQene er batterielektrisk med allhjul-drift ved hjelp av to elmotorer på 300 kW og 700 Nm dreiemoment for de største bilene. Rekkevidden vil bli, avhengig av batteripakker som ender på 70 kWt, inntil 500 km.
Egne batterier
Daimler la forresten ned grunnsteinen til sin andre tyske batterifabrikk for få uker siden. Og denne uken fremla de sine planer om sin andre batterifabrikk.
Den skal ligge i Beijing og være klar for produksjon i 2020 slik at elbilene kan produseres lokalt med lokale komponenter i det som allerede er det viktigste elbil-markedet i verden, og som har et enormt potensial for videre vekst.
Kampen om hvor elbilene skal bygges er allerede så tilspisset at det går ut over produksjonen av E-Klassen akkurat nå. Fagforeningene er ikke happy med at mye av produksjonen skal flyttes bort til subsidie- og lavkostområdene lenger øst i Tyskland.
Nå er det nok også klart at de første nye elbilene ikke blir rene EVA’er. Vi vil nok se en overføring av deler av dagens produksjon. Den første av de nye vil være på markedet i 2019.
Design-utfordringer
Det jeg gleder meg mest til er å se hvordan designfolkene løser utfordringen. For det første må de begynne å jobbe med materialer de ikke er vant til, i en type miks som BMW har pionert i sine i-biler.
Samtidig er de nødt til å gjøre bilene el-moderne, men ikke så moderne at gamle kunder får bakoversveis.
Det eneste jeg virkelig vet om briefen deres er at (endelig) spylevann skal kunne fylles på utenfra. Og at man skal beholde det såkalte Black Panel, som vi så på Paris-prototypen. En slags grill med et lysbånd som går hele veien rundt.
Og for første gang i historien (for en produksjonsbil) skal stjernen i midten bli et dekorativt lyselement.
Jeg aner ikke noe om hva vi egentlig får se i den store Mercedes-hallen på Frankfurt-utstillingen til høsten.
Men jeg er ganske sikker på at de kommer til å understreke sin imponerende salgsfremgang – og økende avstand bakover til de to andre Premium-produsentene med et elektrisk floor-show som kommer til å ta pusten fra de fleste.
PS!
Daimler har benyttet fotografen Luke Gilford til å ta "motebilder" av Concept EQ i lekre omgivelser – blant annet med skuespiller Susan Sarandon.