2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8
2018 Audi A8

Teknobombe fra Audi

Audi har akkurat lansert nye Audi A8. Dette er detaljene du bør vite.

Publisert Sist oppdatert

Det er rene tekno-festen når Audi nå slipper den fjerde generasjon. Nei, jeg tenker ikke på Tomorrowland (selv om danseshowet på lanseringen kunne minne om noe sånt) – men på all teknologien Audi har klart å skvise inn i fem meter bil.

Ikke overraskende er dette den mest avanserte Audi noen gang. Selvkjøringsteknologien er på det vi kaller Nivå 3 – og ifølge Audi er dette den første produksjonsbilen på dette nivået.

Hva betyr Nivå 3? Det betyr at du faktisk kan aktivere en ordentlig selvkjøringsfunksjon under visse forhold. Glem pling og varsel hvert 15. sekund. Nå kan bilen, om forholdene ligger til rette for det, kjøre helt selv over lengre distanser.

Ting som automatisk parkering styrt fra utsiden av bilen er nesten en selvfølge.

Alu og karbon
Da den første A8 ble lansert helt tilbake i 1994 ble den kjent for blant annet ASF – Audi Space Frame. Aluminiumskonstruksjonen har vært en viktig del av A8s image helt siden da, og den nye er intet unntak.

Det er fire materialer som dominerer i nye A8: Aluminium, stål, magnesium og karbonfiber – hvor 58 prosent av karosseriet er aluminium.

Ifølge Audis designsjef Marc Lichte er hele designen basert rundt den nye grillen – «single frame grille» på Audisk. Enkle og effektive linjer avslutter i en overraskende elegant hekk, hovedsakelig prydet av OLED-baklyktene

Innsiden som teller
For mange er det innsiden som teller – og når det gjelder luksusflåter som en A8 teller det kanskje mest av alt.

Nå er det touch som dominerer. Den gamle MMI-kontrolleren i midtkonsollen er borte – nå skal det trykkes på skjermer. Sammen med det digitale instrumentpanelet opereres alle funksjoner i bilen gjennom tre skjermer.

Layouten minner litt om det Range Rover Velar byr på: Et instrumentpanel foran føreren, en hovedskjerm øverst på dashbordet med navigasjon, multimedia og «connectivity» - og til slutt en skjerm under der som kontrollerer klimaanlegg.

Ja, det er lov å være litt skeptisk til at alle knapper og styrehjul er borte. Forhåpentligvis er det fortsatt mulig å gjøre det meste via knappene på rattet.

Det er ingen ny, tysk luksusbil uten noen ekstravagante detaljer som skrur skrytefaktoren opp til 11. For A8s del må det kanskje dies å være fotmassasjefunksjonen for baksetepassasjerene.

Ja, du leste riktig: Fotmassasje. I fotstøtten for passasjeren i høyre baksete er det mulig å aktivere fotmassasje.

Og ja, det er naturligvis varme i fotstøtten også …

V6, V8, V10, W12 … og hybrid
Motorutvalget starter med en 3-liters V6 diesel. Med 286 hestekrefter blir ikke det noen pysebil, men «mye vil ha mer», som det heter – og det kan du absolutt få i A8. Er diesel tingen kan du strekke deg til en V8-er med 435 hk.

På bensinfronten snakker vi V6-er TFSI med 340 hk, V8-er med 460 hestekrefter og en 6,3-liters W12 med 585 hestekrefter. Stort bøsere enn det blir det ikke.

Alle disse motorene kombineres med et 48 volts mild-hybrid-system. Systemet inneholder et 10 Ah batteri og kan bidra med en reduksjon i drivstofforbruk på 0,1 liter per mil.

På programmet står også en ladbar hybrid-utgave. En 3-liters V6-bensin kombineres med el-drift. Med oppgitt forbruk på 0,16 liter per mil og et CO2-utslipp på magre 36 gram per kilometer er det nok denne som vil kunne selge i Norge – i den grad nordmenn er A8-kjøpere i utgangspunktet.

Den ladbare hybriden blir riktignok kun tilgjengelig som lang utgave; A8L.

48V
Også 48V elektrisk anlegg er på plass. Det gir grunnlag for noen interessante understellsløsninger blant annet – det kan du lese mer om her.

Kortversjonen er uansett: Et understell som skanner veien foran, og forbereder de aktive demperne på ujevnhetene før de treffes, ikke ulikt Magic Body Control i Mercedes S-klasse.

Bakhjulsstyring er jo det «alle skal ha» for tiden, så også A8. Med styrevinkel på opptil 5° (det er ganske mye for bakakselen) blir svingradiusen faktisk mindre enn for en A4!

Nye A8 skal vises for publikum først på Frankfurtutstillingen i september, før salgsstart blir litt senere.

Powered by Labrador CMS