-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skodas anonyme Tour-pokal
Det er 14. gang Skoda er med som sponsor for Tour de France. Et hyggelig innslag er at Skoda Design har tegnet vinner-pokalene som representerer skikkelig, tradisjonell tsjekkisk glass-kunst.
Dette begynner å bli tradisjon, at vinnerne av Tour de France kan stå på Champs-Élysées og løfte noen praktfulle krystallpokaler mot himmelen.
Det er Skoda som bruker sine erketsjekkiske røtter til å sørge for at tsjekkiske tradisjoner kommer til uttrykk ved finalen. Man er da ikke stor-sponsor for ingenting?
Det er fire pokaler det er snakk om, til han i den gule trøya, vinneren tror jeg. Og så er det en i grønn og en i hvit, som får hver sin. Pluss en som har en trøye der mønsteret ser ut som en svært smittsom hudsykdom.
Vi snakker kunstverk i det fineste krystall, 60 cm høye, som det har tatt nesten 24 timer å blåse. Det er kunstnerne hos Lasvit i Novy Bor som står for prestasjonene, og hvert år gjør de det etter klare tegninger og instrukser fra designerne hos Skoda.
Men her starter et lite mysterium som gjør at jeg trekker frem disse pokalene igjen.
For Skoda har alltid vært veldig flinke til å presisere hva de er inspirert av. Hvert år er det nemlig noe spesielt med overflatene på glasset som er hentet fra en eller annen Skoda.
I fjor var Vision C som var inspirasjonen og som resulterte i ganske oppsiktsvekkende, funklende effekt.
I år er det Vision E, den som debuterte i Shanghai i april, som var inspirasjonen som har gitt seg helt spesielle utslag i pokalenes overflate, får vi vite.
(skaen fortsetter)
Men tidligere har det alltid vært presisert at pokalenes hoveddesigner var Skodas talentfulle interiør-designer, Peter Olah, under overoppsyn av designsjefen selv, Jozef Kaban.
I år står det ikke et ord om hvem som har gjort hva. Kan det komme av at Kaban hoppet av og deserterte til BMW allerede i februar? Da er han selvfølgelig en ikke-person i Skoda-sammenheng. Kanskje det er grunnen til fraværet av kreditter i år.
Selv velger jeg å tro at årets Tour-pokaler igjen er designet av Skodas egen Peter Olah under overoppsyn av Jozef Kaban, p.t. München.
Her kan du lese mer om de flotte pokalene
Men la oss allikevel ta med noe konkret Skoda fra årets Tour.
I år har Skoda brukt Karoqer i løypa, Karoq med VarioFlex bakseter. Og dette er viktig, for bilene har blant annet vært brukt til transport av vannflasker for syklistene.
Et lag kan godt gå gjennom 1000 av disse halvflaskene i løpet av en uke. En sånn mengde er barnemat for Karoq med VarioFlex – er årets Skoda-budskap fra Tour de France. De behøver ikke stables en gang, det er bare å hive tusen flasker rett inn. Og fremdeles er det plass til passasjerer.
Men hvem designet pokalene?