Skoda i Tour de France 2017
Designer Peter Olah med årets pokal
Skoda i Tour de France 2017
Årets pokal
Skoda i Tour de France 2017
Årets pokal i produksjon
Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017

Skoda i Tour de France 2017
Peter Olah
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut
Skoda i Tour de France
Pokalene for 2016 deles ut

Skodas anonyme Tour-pokal

Det er 14. gang Skoda er med som sponsor for Tour de France. Et hyggelig innslag er at Skoda Design har tegnet vinner-pokalene som representerer skikkelig, tradisjonell tsjekkisk glass-kunst.

Publisert Sist oppdatert

Dette begynner å bli tradisjon, at vinnerne av Tour de France kan stå på Champs-Élysées og løfte noen praktfulle krystallpokaler mot himmelen.

Det er Skoda som bruker sine erketsjekkiske røtter til å sørge for at tsjekkiske tradisjoner kommer til uttrykk ved finalen. Man er da ikke stor-sponsor for ingenting?

Det er fire pokaler det er snakk om, til han i den gule trøya, vinneren tror jeg. Og så er det en i grønn og en i hvit, som får hver sin. Pluss en som har en trøye der mønsteret ser ut som en svært smittsom hudsykdom.

Vi snakker kunstverk i det fineste krystall, 60 cm høye, som det har tatt nesten 24 timer å blåse. Det er kunstnerne hos Lasvit i Novy Bor som står for prestasjonene, og hvert år gjør de det etter klare tegninger og instrukser fra designerne hos Skoda.

Men her starter et lite mysterium som gjør at jeg trekker frem disse pokalene igjen.

For Skoda har alltid vært veldig flinke til å presisere hva de er inspirert av. Hvert år er det nemlig noe spesielt med overflatene på glasset som er hentet fra en eller annen Skoda.

I fjor var Vision C som var inspirasjonen og som resulterte i ganske oppsiktsvekkende, funklende effekt.

I år er det Vision E, den som debuterte i Shanghai i april, som var inspirasjonen som har gitt seg helt spesielle utslag i pokalenes overflate, får vi vite.

(skaen fortsetter)

Men tidligere har det alltid vært presisert at pokalenes hoveddesigner var Skodas talentfulle interiør-designer, Peter Olah, under overoppsyn av designsjefen selv, Jozef Kaban.

I år står det ikke et ord om hvem som har gjort hva. Kan det komme av at Kaban hoppet av og deserterte til BMW allerede i februar? Da er han selvfølgelig en ikke-person i Skoda-sammenheng. Kanskje det er grunnen til fraværet av kreditter i år.

Selv velger jeg å tro at årets Tour-pokaler igjen er designet av Skodas egen Peter Olah under overoppsyn av Jozef Kaban, p.t. München.

Her kan du lese mer om de flotte pokalene

Men la oss allikevel ta med noe konkret Skoda fra årets Tour.

I år har Skoda brukt Karoqer i løypa, Karoq med VarioFlex bakseter. Og dette er viktig, for bilene har blant annet vært brukt til transport av vannflasker for syklistene.

Et lag kan godt gå gjennom 1000 av disse halvflaskene i løpet av en uke. En sånn mengde er barnemat for Karoq med VarioFlex – er årets Skoda-budskap fra Tour de France. De behøver ikke stables en gang, det er bare å hive tusen flasker rett inn. Og fremdeles er det plass til passasjerer.

Men hvem designet pokalene?

Powered by Labrador CMS