-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tyske bilfabrikker i ny hengemyr
Det var ikke overraskende at denne historien dukket opp nå. Det er heller ikke overraskende hvis den viser seg å være korrekt: Tyske bilfabrikker har samarbeidet langt utenfor det som er tillatt. Kartell heter det.
Det var et passende tidspunkt. Der Spiegel kunne ikke ligget tettere på. Den 19. juli i fjor ble europeisk lastebilindustri ilagt en «bot» på nesten 3 milliarder euro for ulovlig samarbeid. Kartellvirksomhet.
Der Spiegel kommer ut på lørdager, så de kunne vanskelig vært nærmere denne triste ettårsdagen enn med utgaven som er datert 22. juli. I dag.
Historien er omfattende, men essensen er at tyske bilfabrikker har operert ulovlig.
Det er to garvede journalister som har skrevet den: Dietmar Hawranek er Spiegels mann på tysk bilindustri, Frank Dohmen er korrespondent i Brussel og har jobbet masse med kartell-saker.
De forteller blant annet at Audi, BMW, Daimler, Porsche og Volkswagen har dannet flere enn 60 spesialiserte arbeidsgrupper med mer enn 200 ansatte som har hatt mer enn 1000 møter.
Journalistene viser oss blant annet detaljer som utdrag fra mailer der det for eksempel står mye om «i forbindelse med vår ‘hemmelige’ avtale i München».
De forteller at kartellmyndighetene har mange hundre tilsvarende sider i sitt materiale nå.
I artikkelen får vi inntrykk av at det var i slike grupper grunnlaget for dieselskandalen ble skapt, men det felles arbeidet skal også ha gått på detaljer som utforming av kabriolet-tak. Disse felles arbeidsgruppene skal ha eksistert i hvert fall siden 2006, sier bladet.
De tyske kartellvokterne har åpenbart jobbet med denne saken siden 23. juni i fjor. Da gjennomsøkte 50 folk derfra papirene hos til sammen seks selskaper.
Ifølge Spiegel dreide saken seg den gang spesielt om stålpriser – og bladet forteller at to uker etter sendte VW en slags tilståelse til Bundsekartellamt.
De har kanskje lært fra lastebilrunden. VW-selskapet MAN hadde vært så samarbeidsvillig at de fikk full rabatt på boten, som fort kunne blitt en milliard.
Kanskje Daimler også lærte noe den gangen. For de samarbeidet svært dårlig og fikk derfor bare 30 % strafferabatt, og endte opp med rundens største bot: litt over en milliard euro.
For denne gangen, forteller Spiegel, har også Daimler åpnet seg litt overfor de som skal sikre ærlig konkurranse på markedet.
Det er selvfølgelig alt for tidlig å si hva som er reelt i denne saken. Men ingen av bilfabrikkene det angår har kommet med en eneste kommentar så langt.
De som virkelig har nese for sånt, de som handler med aksjer, begynte imidlertid allerede fredag å fortelle hva de syntes.
Den første antydningen om hva som ville komme i bladet i dag la riktignok ikke Spiegel ut før på tidlig ettermiddag i går. Men det var nok til at VW, Daimler og BMW allerede hadde dalt med henholdsvis 3,9 %; 2,7 % og 2,8 %. Og Stox Auto 600-indexen ramlet 3,1 %, langt under det den tyske DAX-indeksen endte på.
Den kommende uken får nok ikke mye preg av sommerferie hos de tyske produsentene.
Og si hva du vil om Spiegel – men dette må være en av de tøffeste forsidene deres noensinne.