-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Min motor er lovligere enn din
I vår omfattende serie om hvordan gjøre en lovlig dieselmotor lovligere, er vi i dag kommet til Volkswagen. De plusser på med 650.000 nye motorer.
La oss holde tunga rett i munnen.
Etter Volkswagen-gruppens Dieselgate er vel ingen dieselmotorutstyrt bilprodusent tatt med buksene nede.
I hvert fall ikke skikkelig nede.
Motorene er (stort sett) innenfor lovens grenser, selv om lovens grenser er ganske løse, og noen motorløsninger er ganske fikse.
Men presset har vært der. Fra myndigheter og fra publikum. Dieselmotoren er i ferd med å ta livet av seg selv, først og fremst på grunn av dumme og / eller tafatte produsenter.
I forrige uke ble presset såpass sterkt at Daimler bestemte seg for å være flinkeste gutten i klassen og sa at de skulle bygge om tre millioner LOVLIGE dieselmotorer for at de skulle bli enda lovligere.
Så kom Audi med beskjedne 850.000 motorer. Og disse motorene var jo allerede så rene at de tilfredsstilte alle lovbestemte renhetskrav – men nå skulle Audi sørge for enda bedre luftkvalitet for oss.
Så ble vi distrahert en stund av en liten bagatell som Spiegels historie om at tysk bilindustri konkurrerer så hardt om å lage det beste produktet, at de møtes til faste Stammtisch for å avgjøre hvem av dem som skal være mest konkurransedyktig neste gang.
(«Vorsprung duch Technik», eller «Das Beste oder Nichts» begynner plutselig å låte litt hult).
Men neste kapittel var at BMW, i likhet med alle de andre, presiserte at deres motorer var fullstendig innenfor alle utslippsgrenser. Men, i motsetning til de andre, hadde de ikke tenkt å gjøre noe med det.
I hvert fall ikke før «Diesel-toppmøtet» mellom myndigheter, forbrukere, og produsenter i begynnelsen av neste uke.
Og dermed regnet vi med ro et par dager.
Det kan du tro. I dag, forteller Automobilwoche, har VW-sjefen, Matthias Müller, hatt et forhåndsmøte med Tysklands miljøvernminister, Barbara Hendricks.
Det kom selvfølgelig noe ut av det også. «Våre motorer er helt rene, men nå skal vi etterutruste dem, i hvert fall 1,5 millioner til, slik at de blir enda renere.»
Vi går fort litt surr i tall her, men her er nok Audi-motorene inkludert, slik at vi snakker om 650.000 i denne runden. Til det kan du forresten kan også legge til 2,5 millioner motorer fra tidligere.
Det er vel ingen som tror at en VW-Dieselbil kjøreforbud-trussel fra Brussels kan ha noe som helst med dette å gjøre?
Det hele begynner å bli lettere patetisk.
På grensen til komisk.
Hvis det ikke hadde vært for det at dårlig luft faktisk tar livet av folk. Og at kunder ikke får anledning til å ha peiling på hva det er de egentlig kjøper.