-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kursras for tysk bilindustri
Dersom vi skal måle temperaturen på tysk bilindustri via Frankfurter Wertpapierbörse (FWB, børsen i Frankfurt) kan vi slå fast at det står dårlig til. Det blir spennende å se om det blir noen bedring i dag.
Hele den tyske bilindustrien har fått skikkelig juling den siste uken.
I tillegg til et utrolig antall diesel-greier var den store saken selvfølgelig at Der Spiegel kom med en omfattende artikkel om samarbeide mellom BMW, Daimler og Volkswagen-gruppen – et samarbeid som det virkelig luktet ulovlig kartell av.
Det har vært et tilstrekkelig antall uttalelser, både fra industrien og fra myndighetene, til å bekrefte at her er det noe på gang. Sannsynligvis noe som er litt for stort til at det blir særlig moro for de involverte.
Reaksjoner
I slike situasjoner er det noen som reagerer uten at de behøver begrunne hvorfor de reagerer og hvordan de reagerer.
Det er de som er aktive på børs. Og der har det skjedd ting denne uken. Milliarder i papir-verdier har forsvunnet, aksjekursene har sunket så det merkes.
Det paradoksale er at dette skjer samtidig som selskapene rapporterer om et førsteklasses første halvår 2017.
Hos Daimler økte resultatet med 15 %, til 3,75 milliarder euro, på en omsetning som økte med 7 %. Resultatmarginen steg med 3,8 prosentenheter til 10,2 %. På tross av at dette var litt undere det analytikerne hadde regnet med, kan man vanskelig kalle resultatet skuffende.
Ned. Ned. Ned.
Men utviklingen på børsen forteller om en uke i skikkelig nedgang.
Fredag stengte Frankfurtbørsen med € 59,85 på Daimler-aksjen. Det er faktisk ny bunnrekord i år – på bare 14 dager sank den fra 64,87 og i januar hadde den en topp (YTD) på 72,04.
Også da Volkswagen presenterte sitt «robuste» halvårsresultat forsvant de gode tallene i all støyen rundt kartell-beskyldningene.
De kunne presentere høyere omsetning (pluss 8 %), høyere resultat (doblet fra 0,9 til 1,8 milliarder Euro) og prognosen for resten av året er aggressiv.
Det overbeviste ikke akkurat børsen.
Bunn-notering de siste 365 dagene er på € 131, 20. Sist fredag var den til tider helt nede på 130,75, men styrket seg litt og gikk ut av uken med 131.80. Bare 14 dager tidligere var den verdt 145,45 og toppnoteringen i år (fra januar) var på 153,90. Skikkelig nedtur her også.
Salgsrekord for BMW
Hos BMW vet vi foreløpig ikke annet om første halvår enn at de har solgt mer enn noensinne – volumet økte med 5 %. Halvårsrapporten legges imidlertid ikke frem før den 3. august, men det er ingen grunn til å vente triste tall derfra heller.
Børsen har ikke tatt time out for å vente på halvårstallene. Den har reagert akkurat som for de andre medlemmene av Spiegel-klubben: med nedgang. Men kanskje ikke så solid som hos de to andre.
(BMW er da også de eneste som ikke har kastet seg rundt for å oppgradere de dieselmotorene som allerede er der ute, og de har også vært klarere enn de fleste når det gjelder det uformelle samarbeidet med kollegene).
Der har aksjekursen det siste hele året beveget seg mellom € 90,83 og 73,73 så da er kanskje ikke sist fredags avslutning på 77,85 så galt? Men man må ha med at her var kursen vesentlig høyere 14 dager tidligere: 84,20 var verdien da.
Så får vi se da, om investorene (aller algoritmene) etter en lang helg bestemmer seg for å tro på Tysklands viktigste industri allikevel, og sende aksjene på en forsiktig opptur.
Eller om man finner ut at en industri som håndterer sine interne problemer så elendig, en industri som er så arrogant (eller tjukk i hue) umulig kan være i stand til å jobbe til aksjonærenes fordel lenger – og gir beskjed om det ved å selge unna.