img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Større og tyngre hjul
For hvert generasjonsskifte blir som regel den nye bilmodellen større enn forgjengeren. Dekkprodusentene må selvsagt være med på utviklingen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

I 1980 var den gjennomsnittlige norske bilen vesentlig mindre enn den er i dag – både i vekt og størrelse.

En Volkswagen Golf fra tidlig 80-tall veide for eksempel rundt 800 kilo og målte 3,8 meter i lengden og 1,6 meter i bredden. En moderne utgave av samme bil veier rundt 1300 kilo og er både en halvmeter lengre og rundt 20 centimeter bredere.

Tar man med det faktum at mange nå velger SUV med i beregningen, blir forskjellen på 1980 og 2017 enda større.

– Bilene har blitt større, og det har påvirket hjulstørrelsen mye. Samtidig har både felger, dekk og kundenes forventninger til veigrep endret seg voldsomt i den samme perioden, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

For å illustrere den ekstreme forskjellen har han funnet frem hjul til en Volkswagen Golf av forskjellige årganger samt et sett som hører til en Volkswagen Tiguan – en annen av Norges mest populære biler (se bildene).

Hjulene lengst til venstre har dimensjonen 155/80R13, mens Tiguan-hjulene har dimensjonen 245/50R18.

– Vi har sett en økning i bruken av dekkhotell de siste årene, og når man visualiserer utviklingen av størrelsen på hjul på denne måten er det lett å forstå hvorfor mange kunder ikke ønsker å skifte eller oppbevare disse selv. Bor man i en leilighet med en liten loftsbod tar slike hjul opp mye av plassen man gjerne vil bruke til å lagre andre ting, sier Haukenes.

I takt med økningen i fysisk størrelse har hjulene naturligvis også blitt vesentlig tyngre. De fire Golf-hjulene fra 80-tallet veier i overkant av 50 kilo til sammen, mens Tiguan-hjulene veier nærmere 100 kilo – det til tross for overgangen fra tyngre stålfelger til aluminiumsfelger.

Noen velger også runflat-dekk som er er enda tyngre.

– Å løfte hjul som veier 25 kilo stykke opp flere trapper for å plassere dem i boden er en veldig tung øvelse for mange, sier Haukenes.

I perioden fra 1980 til rundt 1990 var den mest populære dekkdimensjonen på norske biler 155/80R13, men siden den gang har det vært en gradvis økning. Fra rundt 2010 har den mest populære dimensjonen vært 205/55R16.

– I tillegg til at «normaldimensjonen» har blitt større, har vi også sett en stor vridning fra små dimensjoner med rulleomkrets på rundt 180 centimeter til større hjul med rulleomkrets på rett i underkant av 230 centimeter, avslutter Haukenes.

De mest populære dekkdimensjonene fra 1980 til i dag

1980-1990: 155/80R13

1990-1995: 175/70R13

1995-2010: 195/65R15

2010-2017: 205/55R16

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: