De mest verdifulle bilmerkene
Illustrasjon: BrandZ
Bilindustri versus teknologibedrifter
Illustrasjon: Financial Times

Bilmerkene synker i verdi

Nå er BrandZ her igjen, med en beregning på merkevareverdien for en rekke kjente navn. Bilmerkene daler både på rankingen og på verdi.

Publisert Sist oppdatert

Kantar Millward Brown heter konsulent-selskapet som utgir denne spennende rapporten hvert år.

Selvfølgelig finnes det mange måter å regne ut abstrakte verdier på, som her: hvor mye er logoen din, med tilbehør, verdt.

Men BrandZ har vært konsekvente i sine analyser slik at selv om man kanskje kan krangle på sluttresultatet – den oppgitte verdien i millioner dollar – er det vanskelig å krangle på rankingen.

Hvordan merkevarene beveger seg opp- eller nedover på 100-på-topp listen, forteller nok ganske meget om virkeligheten der ute.

At vi i dag bare har seks bilmerker med på listen, og at den første ligger på 30. plass, antyder nok noe om at bilen er ikke så sentral i merkevare- og markedsføringsbildet som det en gang var.

Toyota selv gir et tydelig bilde av det – for ti år siden var de nummer 10 på denne listen. Og BMW var nummer 13 – i dag havnet de på henholdsvis 30. og 35. plass

Deretter følger Mercedes (nr. 40), Ford (83), Honda (91) og Nissan (100, ned fra 61).

Ved hjelp av disse, og andre data, har Financial Times laget en morsom graf som tydelig viser den kursen bilmerkene har hatt på rankingen disse ti årene, sammenliknet med teknologi-leverandørene.

Og apropos forstyrrende teknologi-leverandører. Selv om Teslas merkevareverdi ikke er stor nok til at den på 100-på-topp listen, forteller Kantar Millward Brown at merket ligger på 6. plass – rett bak Burger King – blant dem som øker kjappest.

Deres merkevareverdi har økt med 32 % siste år, og det alene burde interessere noen markedsførere.

I fjor brukte Tesla 48 millioner dollar i markedsføring. Faktisk en nedgang fra året før. Man regner med at Mercedes brukte 13 millioner – bare for én 30-sekunders spot på Super Bowl.

Her finner du de 100 mest verdifulle merkevarene i verden, slik Brandz rangerer dem.

Og i denne grafen finner du bilmerkene som er med i undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS