Glimt av bilfremtiden
Alfa Romeo Castello - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Alfa Romeo Kamal - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Audi A1 - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Audi Q3 - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Audi RS5 - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
BMW M2 CSL - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
BMW M5 - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
BMW X2 M - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
BMW X2 - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Ford Fiesta RS - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Ford Kuga RS - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Jaguar J-Pace - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Seat Alora - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Seat Ateca Cupra - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
- Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Skoda Superb RS - Datamanipulasjon: Automedia©
Glimt av bilfremtiden
Skoda Superb RS - Datamanipulasjon: Automedia©

Glimt av bilfremtiden

Selv om det ubønnhørlig går mot elektrifisering av bilparken, har vi forhåpentligvis fortsatt mange år igjen med konvensjonelle drivlinjer. Her er et glimt av hva vi har i vente.

Publisert Sist oppdatert

Vår samarbeidspartner Automedia har manipulert seg frem til en del modeller som skal eller kan komme i fremtiden.

Noen av dem er så nær forestående at de debuterer i Frankfurt neste måned og kommer på markedet i løpet av høsten, mens andre ligger lengre inn i fremtiden. Og noen er rene drømmebiler som aldri kommer på markedet.

Bygger renommé
Vi vet at Alfa Romeo skal bygge en serie nye modeller på plattformen som ligger under Stelvio og Giulia frem mot 2020. Her er to av dem – storebror Castello og lillebror Kamal.

Førstnevnte skal konkurrere mot modeller som BMW X5 / Mercedes GLE mens Kamal skal erstatte MiTo og trolig blir en såkalt B-segment SUV. Ingen av navnene er bekreftet offisielt, og vi vet heller ikke når modellene skal lanseres.

Hos Audi står både A1 og Q3 foran et generasjonsskifte. Trolig skjer det i løpet av 2018, og vi kan da regne med at begge modellene får ladbare varianter på programmet.

Tetter X-rekken
BMW X2 er nok første modellen ut hos BMW. Den kompakte SUV-en blir trolig et av de mer sportslige innslagene i X-familien, og det er ikke usannsynlig at serien toppes med en M-utgave.

Med ny 5-serien på plass venter entusiaster på M5 som trolig vises innen året er omme. Vil M Sport nøye seg med bare sedan, eller kommer det en Touring også? Det ville i så fall utvide målgruppen betydelig, og gå rett i klingen på Audi RS6 Avant og Mercedes-AMG E63.

Alle gode ting er tre
Jaguar har vist frem lillebror til F-Pace, men også de har en storbror på trappene. Trolig ikke før om et par år, siden I-Pace og E-Pace ligger foran den i løypa. Det er interessant å se at både Jaguar og Alfa føler behov for en serie SUV-er og ikke nøyer seg med én modell.

Seat har gjort det meget bra de siste årene, ikke minst med den populære SUV-en Ateca. Nylig avslørte de kompakte Arona, men det ligger også en større modell over Ateca i planene. Foreløpig går den under kodenavnet Alora, men det et er ikke offisielt.

Heldigvis kommer Seat snart tilbake til Norge etter flere års fravær.

Det er liten tvil om at Superb vill tatt seg godt ut i RS-innpakning, men hittil har ikke Skoda latt seg friste til å lage en slik variant. RS-betegnelsen er i dag forbeholdt Octavia, selv om den en periode også ble benyttet på Fabia.

Nederst i galleriet finner du Touareg, Volkswagens søstermodell til Porsche Cayenne. Begge disse modellene kan dukke opp på Frankfurt-utstillingen neste måned, men de kommer neppe på markedet før i 2018.

Powered by Labrador CMS