-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
England-Italia på sitt beste
Det fins et hav av mer eller mindre seriøse tuningselskaper som med glupsk appetitt kaster seg over standard- og sportsbiler. Men få allianser er like vellykket som denne.
Italienske Zagato har puslet med Aston Martin-modeller siden 1960-tallet, så her er det en stor porsjon gjensidig respekt. Første prosjekt var DB4 GT Zagato, og siden har prosjektene dukket opp med jevne mellomrom – som regel ekstremt vellykkede.
Se bilder fra Aston Martins hundreårsmarkering
I fjor sommer viste Zagato to konseptbiler, en coupé på Villa d’Este og, noen måneder senere, dukket en cabriolet opp på Pebble Beach.
To varianter
Her er den åpne utgaven knipset under testing ved Nürburgring – i to forskjellige innpakninger. Den ene er Zagatos versjon av Vanquish Volante, Aston Martins betegnelse på åpne sportsbiler, mens den andre er en enda åpnere Speedster.
Begge bilene forventes å debutere i produksjonsform på Pebble Beach om en ukes tid, skjønt «produksjon» er kanskje et feil begrep å bruke om biler som håndbygges i 99 eksemplarer hver. Speedster blir enda mer sjelden, med under 30 biler.
Med utgangspunkt i Vanquish lager Zagato sitt helt egne karosseri. Selv om det ved første øyekast ser ganske likt ut, skal jeg love at så godt som alt av eksteriør er forskjellig fra originalen. Legg også merke til de spesielle lyktene og den elegante hekken.
Værforbehold
Volante-utgaven har beholdt den originale takløsningen med automatiske kalesje, mens Speedsteren er helt avhengig av å bli kjørt i oppholdsvær om man skal holde seg tørr.
Her fins nemlig ingen kalesje, men i stedet er det montert to markante pukler der kalesjen normalt felles ned bak setene.
I tillegg til skreddersydde karosseri og interiør får også Zagato-versjonene 28 ekstra hester slik at V12-motoren varter opp med 592 hestekrefter og gjør null til hundre på rundt 3,5 sekunder.
Chassiset er også mer sportslig tunet, men dette er ingen ekstrem racingutgave – snarere en komfortabel sportsbil for lengre turer.
Selv om prisen blir vesentlig høyere enn Vanquish’ inngangsbillett på drøye tre millioner kroner, så kan du regne med at de 99 + 99 + 28 eksemplarene er utsolgt lenge før de bygges. Flere vil nok også sikre seg hele trioen for å gjøre samlingen komplett.