Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV
Ny Subaru XV

Ny Subaru XV på vei

Subaru er klar med generasjon to av sin kompakte SUV. Vi har kjørt bilen på lukket bane, månedsvis før andre norske medier slipper til.

Publisert Sist oppdatert

Hva slags bil er dette?
Subaru XV er en ujålete, middels stor SUV i klassen der blant andre Nissan Qashqai befinner seg. Den kan fylle rollen som en praktisk familiebil og den har en prislapp som er oppnåelig for mange. For rundt 400.000 kroner får du en komplett bil.

Interiør
Generasjonsskiftet innebærer blant annet et flunkende nytt og oppgradert interiør der et stort display på toppen av dashbordet viser all viktig informasjon. Navigasjon, DAB+, Android Audio, Apple CarPlay ligger klart og venter på deg.

Setene er gode og justeringsmulighetene mange slik at du enkelt finner en optimal sitteposisjon bak rattet.

Motor / drivverk?
Bilen leveres med to alternative boxer bensinmotorer – en annen Subaru-spesialitet. Velg mellom en 1,6-liter med 114 hk og en 2,0-liter med 156 hk. Begge har CVT automatgirkasse som standard og eneste alternativ.

Under pre-lansering i Wien kjørte vi biler med 2-liters motor. Motor og girkasse fungerer harmonisk, uten det turtallsjaget som ofte preger CVT-kasser. Vi skulle imidlertid ønsket at Subaru hadde benyttet en turbomotor for å levere et høyere dreiemoment ved lave turtall.

Diesel står foreløpig ikke på programmet, og det snakkes heller ikke om ladbare alternativer annet enn at plattformen bilen bygges på er klargjort for hybrid- og el-drift.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Subaru XV har en fremkommelighet som ingen andre biler i klassen matcher, kombinert med en bakkeklaring på hele 22 cm.

Den har også et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer Eye Sight – et unikt Subaru-system med kameraer i frontruten som sørger for automatisk nødbrems i kritiske situasjoner.

Automatisk filholder, adaptiv cruise-kontroll og LED hovedlys med automatisk dimming inngår også.

(artikkelen fortsetter)

Hvordan er den å kjøre?
Selv med begrenset kjøring på lukket bane og i en terrengløype kan jeg konstatere at nye XV er vesentlig forbedret sammenlignet med forgjengeren når det gjelder komfort og støydemping.

Du skal ha en ekstremt dårlig hyttevei for at XV ikke skal ta deg frem til døra, Subarus firehjulsdrift er ingen andre i nærheten av når vi snakker om biler i denne prisklassen.

Hvem passer den for?
Alle som ønsker en skikkelig vinterbil bør vurdere en Subaru XV, så lenge man ikke har et plassbehov som tilsier en større bil.

Den fyller rollen til en bil i Golf-klassen, og sittehøyden vil appellere til alle med antydning til vond rygg eller slappe magemuskler.

Konkurrenter?
Nissan Qashqai var blant de første bilene i denne klassen, og er fortsatt et alternativ sammen med bl.a. Toyota C-HR, Peugeot 3008, Opel Mokka X og mange flere

Dette liker vi:
God fremkommelig, behagelig sittehøyde, høyt utstyrsnivå til fornuftige priser.

Dette liker vi ikke:
En liten turbo kunne gjort underverker med hensyn til dreiemoment, bagasjerom som en Golf.

FAKTA Subaru XV 2,0 Sport Premium

Motor:

4-syl. boxer bensinmotor, 1995 ccm

Effekt:

115 kW (156 hk)

Dreiemoment:

196 Nm

Mål LxBxH:

447 x 180 x 162 cm

Akselavstand:

266,5 cm

Bakkeklaring:

220 mm

Egenvekt m/fører:

1439 kg

Tillatt totalvekt:

1940 kg

Maks hengervekt:

1400 kg

Bagasjerom:

385-1310 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

10,4 sek.

Toppfart:

194 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil

CO2:

155 g/km

Pris fra:

kr 319.900 (1,6 Base)

Pris som prøvekjørt:

kr 409.900

På plass i Norge:

November 2017

Powered by Labrador CMS