-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vilt, villere, Ariel
Nå har det vært stille rundt Ariel lenge. Atom, en av verdens sprøeste firehjulinger er fra 2000. Nomad er den siste modellen – men den er også to år gammel allerede. På tide med en HIPECAR.
Atom er kommer i mange versjoner, stadig kraftigere og lettere og sprøere. Et kjøretøy som i våre elektro-tider virkelig gir et håp for fremtiden.
Den siste varianten het Nomad, og var enda mer anti Tree-huggers. For den hadde bakke-klaring og dekk slik at det var helt opplagt at den kunne sendes ut i verden for å ødelegge skauen eller annen natur.
Med andre ord: lenge leve den fossile mobil-galskapen.
Hvorpå også Ariel smeller igjen døra for den type fri-eksos drømmer.
Deres nyeste forslag heter Hipercar og ser akkurat like vill ut som de andre slektningene. Kanskje litt mer i retning av KTM X-Bow i karosseriversjonen. Det skjer til og med som om den kan utstyres med tak.
Sivilisert er det likevel en stund før du kan kalle den allikevel.
Men sjokket ligger i hjertet.
Dette er nemlig en batterielektrisk bil.
Det er snakk om 42 eller 56 kWh elektrisk lager, pluss en mikro-gassturbin på 35 kW som en range-extender.
Den vil kunne leveres som bakhjulsdriver, med to motorer koblet til hver sin reduksjonskasse og til hvert sitt hjul. To ganger 295 hk og to ganger 450 Nm byr den versjonen på.
Men den skal også kunne leveres som firehjulsdrevet. Da opptrer de samme kombinasjonene igjen. Med andre ord gir firegangeren 1180 hk og 1800 Nm.
Men dette er verdier målt på motorene. Med reduksjonskasse vil firehjulsversjoen by på totalt 9900 Nm. Ikke på en gang, heldigvis. Dette blir porsjonert ut elektronisk, men de snakker om til 100 på ca. 2,5, 160 på 3,8 og 150 mph (241 km/t) på 7,8.
Det hele stopper på 160 mph – antakelig elektronisk begrenset.
Jeg har ikke sett noe om vekten, men kjenner jeg Ariel-folkene rett blir det ikke et gram mer enn nødvendig.
Det fortelles at den endelige bilen skal presenteres i 2019 og at produksjonen skal starte i 2020.
Om prisen sier de bare at den ikke er klar ennå, men «billig blir den ikke på grunn av all høy-teknologien som er bygget inn i den.
Sammenliknet med million+ superbiler, som denne kommer til å kjøre ringer rundt, blir det garantert fantastisk verdi for pengene.
– Dette blir den første elbilen du kan krysse hele kontinentet med og så kjøre noen raske runder på en bane, sier Simon Saunders, mannen bak fenomenet.