-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Leafs rekkevidde økes fra 250 til 380 km
Dette er Nissans nye Leaf. Rekkevidden øker til 378 km og deretter til 500 km, bilen vil være i Norge på ettervinteren – og best av alt – leveringstiden blir kort. Pris kommer senere i dag, og den kan bli hyggelig.
Elbilinteresserte har all grunn til å glede seg. Med kommende generasjon av Leaf tar Nissan folkeelbilen til et høyere nivå: større batteripakke (først 40 kWh og litt ut i 2018 kommer 60 kWh) gir bedre rekkevidde, motoreffekten økes fra 109 til 150 hk, Nissan introduserer én-pedals funksjon, bilen inneholder førerstøtteteknologi på Tesla-nivå og den får vegg-til-vegg tilkoblingsmuligheter.
Kommer tidlig i 2018
Dette er høydepunktene i neste generasjon av Nissan Leaf som vil være i Norge tidlig i 2018. Da forsvinner også dagens modell som er solgt i 32.000 eksemplarer i Norge siden introduksjonen sent i 2011. Leaf er også verdens mest kjøpte elektriske bil.
– Ja, vi regner med at Leaf er i Norge i februar, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic.
Bakkum mener det ikke er noen grunn til å frykte at Nissan havner i Opel-fella ved av interessen langt overstiger det volumet Nissan klarer å levere.
– Det blir nok biler, slår Bakkum fast.
40 kWh batteripakke
Ny Leaf lanseres med 40 kWh batteripakke, nok til 378 km rekkevidde målt etter dagens optimistiske NEDC-syklus. Det betyr reell rekkevidde på 250 kilometer, som også er rekkevidden amerikanerne oppgir.
Senere i 2018 lanseres en plussutgave med 60 kWh batteripakke og 380 km reell rekkevidde. Denne modellen får opptil 150 kW ladefart. Ladefarten på den minste modellen er ikke kjent ennå, men det er klart at Nissan fortsetter med CHAdeMO hurtigladeteknologi og har igjen valgt bort den amerikansk/europeiske Combo-2 standarden.
Litt større
Nye Leaf skifter ikke bare helt utseende, men bilen blir også litt større. Samtidig beholdes kombiløsningen med stor hekkluke. Lengden økes fra 4,45 meter til 4,48 meter, bredden økes med en centimeter samtidig som høyden trekkes en centimeter ned.
Bedre pakking gjør at Leaf nå i enda større grad framstår som fullverdig familiebil, selv om Nissan så langt ikke har sagt noe om bagasjeromsvolumet.
(artikkelen fortsetter)
Mer førerstøtte
Nissan fokuserte under lanseringen i Japan i natt på Leafs førerstøttesystemer som gjør at bilen under en del forutsetninger kjører selv. Så langt jeg er i stand til å se bringer ProPilot-teknologien Leaf opp på Tesla-nivå ved at bilen parkerer selv, vil kunne kjøre inn og ut av en garasje selv, holde seg i førervalgt kjørefelt, automatisk forholde seg til køkjøring og klare seg på motorvei uten maksimal konsentrasjon fra den som sitter bak rattet.
Nissan Leaf kommer også med én-pedals funksjon. Det vil si at du i praksis ikke trenger bruke bilens bremsepedal om kjøringen planlegges godt nok. BMW var først ute med dette i i3, og Opel Ampera-e kan også i praksis kjøres slik.
Attraktivt priset
Nye Nissan Leaf selges i første omgang kun i en Launch Edition. Denne har en veiledende pris på kr 274.000 – på nivå med den utgående modellen i høyeste utstyrsnivå.
Det er 30.000 kroner rimeligere enn Opel Ampera-e (som ikke kan leveres på lenge), 25.000 kroner under nye e-Golf (med kortere rekkevidde), og noe over prisen for en Hyundai Ioniq som har kortere rekkevidde og ett års leveringstid.
Uten at vi har gått detaljert til verks og sammenlignet utstyrsnivå, lover informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan Norge at Launch Edition er en velutstyrt bil som skal produseres i et begrenset opplag.
Nissan-forhandlere i hele landet tar opp bestillinger fra i dag for levering våren 2018.
Informasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum lover at tilgangen på biler blir tilstrekkelig, slik at de som bestiller unngår å havne i en uendelig kø som aldri tar slutt slik tilfellet er for et par konkurrerende modeller.
Last ned Nissans pris- og utstyrsliste for nye Leaf her (pdf)
Nissan Leaf | Nye | Bruktimporterte |
2011 | 393 | 8 |
2012 | 2298 | 189 |
2013 | 4604 | 1609 |
2014 | 4781 | 2384 |
2015 | 3189 | 2088 |
2016 | 4162 | 2112 |
2017* | 2811 | 1407 |
Sum | 22.238 | 9797 |
Ny Leaf | Dagens Leaf | |
Motor | 150 hk | 109 hk |
Moment | 320 Nm | 254 Nm |
Toppfart | 144 km/t | 144 km/t |
Batteri | 40 kWh/60 kWh | 24/30 kWh |
Rekkevidde | 378 km/500 km | 199 km/250 km |
Lengde | 448 cm | 445 cm |
Bredde | 179 cm | 177 cm |
Høyde | 154 cm | 155 cm |
Akselavstand | 270 cm | 270 cm |
Bakkeklaring | 15 cm | –- |
Vekt | 1765 kg | 1475 kg/1516 kg |