-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Inn i Mazdas fremtid
I 2007 lanserte Mazda sin "Sustainable zoom-zoom". Nå er de her med sin "Sustainable zoom-zoom 2030", og underveis skal de innom sitt 100-års jubileum. Vi har noen detaljer.
Mazda er ikke selskapet med kjappe snarveier, overfladiske påstander og hysteriske virkemidler. Når man setter seg ned med dem vet man det dreier seg om kvalitetstid.
Problemet er at selv om jeg til slutt forstår hvordan man kan øverføre energien lineært fra forhjul til bakhjul, for å oppnå et lavt støynivå som virkelig virker komfortabelt, etter å ha blitt tegnet og fortalt for en times tid, så håper de at jeg skal klare å formidle det videre.
Jeg føler meg som verdens klokeste motorskribent etter en slik session, og som verdens største motorskribent-taper når jeg skal forsøke å bringe videre på en begripelig, arealeffektiv måte forskjellen på «peak termisk effektivitet» i forhold til den som er virkelig brukbar.
Les også: Mazda røper fremtidsplaner
Men noe skal jeg klare å fortelle dere, nemlig hvordan Mazdas veikart ser ut fremover.
Et element er ganske abstrakt, men ikke mindre imponerende for det. De har et program de kaller «Sustainable zoom-zoom 2030» som lover at i 2030 skal hele operasjonen, fabrikkene og bilene, ha et CO2-fotavtrykk som skal ligge på 50 % av det de hadde i 2010.
Og de går enda lenger og sier at i 2050 skal det være redusert med 90 %. Og her snakker Mazda om «Well to Wheel» - både når det gjelder fabrikkene og bilene tar de med rubb&raka, fra oljeutvinning og raffinering (eller strømproduksjon) til det hele ender på skroten og/eller får et nytt liv.
Egentlig er jeg litt imponert over at de da åpenbart har bestemt seg for å holde på zoom-zoom uttrykket helt til 2030. Det forteller om en bedrift med is i magan. Jeg syntes det var det dummeste slagordet ever, og jeg regnet med at det ville dukke opp et nytt etter to år.
Feil har jeg tatt før også, heldigvis.
Men mer konkret er det at Mazda fyller 100 år i 2020, og det skal feires med nye biler.
Den første følelsen med dem skal du få allerede på Tokyo-utstillingen i høst. Selv om innsatsen der først og fremst skal konsentreres rundt design.
Men frem mot 2020 kommer vi til å oppleve ren batteribil, også med rekkeviddeforlenger (se ikke bort fra at det blir en rotasjonsmotor).
Bilene vil bli skikkelig oppkoblet, og de vil ha vist sitt Co-Pilot Concept. Plug-in Hybriden vil være på plass, og så er det et par detaljer til som jeg har lovet å holde kjeft om – foreløpig.
Men de to grafene gir deg et ganske klart bilde av hva som kommer og ikke bare når det kommer, men også når vi først kommer til å høre om det.
Det blir med andre ord fortsatt nok å gjøre på Mazda-fronten også.