BMW elektrifiserer over hele linjen

Innen 2025 skal BMW-gruppen ha 25 biler med stikkontakt. Halvparten blir rene elbiler, og du skal slippe å bekymre deg om rekkevidden.

Publisert Sist oppdatert

BMW avholdt i går et pressemøte hvor de røpet noen av sine fremtidsplaner. Det inkluderer blant annet en firedørs sedan som skal avdukes i Frankfurt neste uke – foreløpig i konseptform. Men den skal i produksjon fra 2021.

Toppsjef Harald Krüger (bildet) lover 25 elektrifiserte biler innen 2025, 12 helelektriske, og han antyder rekkevidde på inntil 700 kilometer slik at dagens viktigste argument mot elbiler blir en saga blott.

Han antyder også at ny batteriteknologi vil gi ladbare hybrider en utslippsfri rekkevidde på rundt 100 kilometer – det er mer enn dobbelt så mye som dagens modeller klarer.

Bilen som skal avdukes neste uke blir trolig en direkte utfordrer til Tesla Model S og Model 3, for han sier den skal posisjoneres mellom dagens i3 og i8. Og den skal innlemmes i i-familien, så trolig er det den mye omtalte i5 vi nå endelig får se.

– Vi skal tilby elektrifiserte biler i alle modellserier, og det inkluderer også Rolls-Royce, fortsetter Krüger. I tillegg vet vi at Mini skal vise sitt forslag til en modell som skal på markedet i 2019.

BMW investerer tungt i sine fabrikker slik at alle modellserier kan tilbys med ulike drivlinjer, fra rene forbrenningsmotorer via ladbare hybrider til rene elbiler.

I 2020 skal BMW lansere sin første elektriske SUV. Denne skal baseres på X3 men vil få en «i» i modellbetegnelsen slik alle rene elbiler skal ha. De ladbare hybridene har betegnelse iPerformance.

– Vi er allerede og skal fortsatt være ledende når det gjelder elektrifisering. I løpet av høsten har vi ti elektrifiserte kjøretøy i programmet, ni biler og den revolusjonerende scooteren C evolution, konstaterer Krüger.

Powered by Labrador CMS