-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes viser GLC i hydrogenversjon
Mercedes er blant de få merkene som har hatt hydrogenbiler på veien lenge. Nå klargjør de en ny generasjon, basert på GLC.
Bilforlaget var blant de første som kjørte på HY-skilter i Norge da vi en periode disponerte en hydrogendrevet Mercedes B-Klasse.
Bilen kjørte som man forventer at en Mercedes skal kjøre, og den ga oss full tilgang til kollektivfelt og andre elbilfordeler – dog ikke uten at vi måtte gi en og annen politikonstabel litt opplæring i regelverket – det vrimler jo ikke akkurat av HY-biler i Norge.
Eneste utfordringen vi hadde med bilen var tilgangen til hydrogen. Med kun et par stasjoner i Oslo måtte man planlegge nøye, og hvis den ene stasjonen hadde tekniske problemer eller var tom for suppe, kunne rekkeviddeangsten gi oss svettetokter.
Nå er vi lovet at det skal bygges ut et nett av hydrogenstasjoner rundt de store byene, så muligens skjer det innen det kommer et større antall HY-biler på veien.
Bilen Mercedes nå viser i Frankfurt ser ut omtrent som en vanlig GLC, og de hevder at den er så å si gryteklar. Likevel venter de med introduksjonen til 2019.
GLC F-Cell heter modellen som i tillegg til hydrogendrevne brenselceller også har en 13,8 kilowatts batteripakke om bord. Så hvis du har husket å lade den opp, har du noen mils ekstra rekkevidde når hydrogentanken er tom.
Batteripakken er nok også der for å levere ekstra effekt. Mercedes har ikke spesifisert hva som er hva, men sist jeg diskuterte brenselceller med en tysk ingeniør skisserte han at med dagens teknologi klarer brenselceller i bil normalt ikke å levere høyere effekt enn rundt 100 kW.
Hydrogentanken har en kapasitet på 4,4 kg, hvilket gir en rekkevidde på 437 kilometer etter NEDC-standarden. Når du så legger til 49 kilometer rekkevidde fra batteripakken, så nærmer det seg strekningen Oslo-Bergen.
Motoren har en makseffekt på 147 kW (200 hk) og et dreiemoment på 350 Newtonmeter over hele registeret.
2019 kan denne komme på veien, hvis den da ikke må vike plassen for den omfattende elbil-parken Mercedes planlegger å lansere omtrent samtidig.