Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai: Med mest plass

Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene. Fordi SUV selger bedre enn noen gang, har vi sett nærmere på fire utfordrere til de tradisjonelle, kompakte familiebilene.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Nissan Qashqai er blant bestselgerne i Europa, og jeg forstår hvorfor. Kombinasjonen av mye plass innvendig, størst bagasjerom av de fire i testen, grei pris, flere motoralternativer og mulighet for firehjulsdrift appellerer.

Få velger 4X4
Mens kun 15 prosent av Qashqai-kjøperne velger drift på alle hjul, sier to av tre ja til en av de to bensinmotorene. Det gjorde vi også – valget falt på 115 hk tatt ut av 1,2-liters motorvolum.

100 kilo mindre vekt å trekke på hjelper lite på ytelsen, den lavere effekten gjør Qashqai like langsom som C-HR.

Selv om Qashqai ser bra ut, er det noe stusselig over interiøret. Riktignok har bilen det mest oversiktlige og lesevennlige instrumentbordet, men materialvalg og velværet inne i bilen når ikke opp til CX-3 og C-HR. Det hele oppleves rett og slett litt kjipt. I tillegg støyer det mest i Qashqai, men her må de 19 tommer store hjulene ta deler av skylden. Tøft å se på, men komfortødeleggende.

Varme i frontruta
Kjøreegenskapene er også helt på det jevne, men jeg er ikke sikker på at akkurat det er så viktig for kundegruppen. Bilen oppfører seg tross alt bra nok.

Pluss for varme i frontruta, men minus for manglende rattvarme. Begge deler burde vært selvsagt i det land med vinter innpå halve året.

Innvendig plass og det fleksible bagasjerommet gjør at Qashqai framstår som klart rommeligst av de fire, ikke minst i baksetet.

I forhold til vindusflatene, stiller Qashqai i motsatt ende av skalaen sammenliknet med C-HR. Du sitter høyt med god utsikt, også på skrå bakover.

360 grader
Men når jeg ser bort på naviskjermen, er det som å skru tiden noen år tilbake. Og det er ikke til særlig hjelp med 360 graders kameraovervåking rundt bilen, så lenge bildet på skjermen er så lite og oppløsningen såpass dårlig at det knapt er mulig å få med seg farene. Flott tanke, men ikke godt nok gjennomført. Andre får til dette langt bedre.

Det todelte bagasjerommet gir valgmulighet mellom maksimal plass med bakseteryggene oppe, eller flatt gulv når seteryggene legges ned.

115-hesteren skal klare seg med 0,56 liter per mil, står det i bilens vognkort. 0,81 endte vi på. Det inkluderer riktignok en del motorveikjøring, men er overraskende høyt.

Bilens CVT-kasse fungerer greit, men med et 1800 kilo tungt slep bak (maks tilhengervekt) ville jeg ikke følt det komfortabelt i bratte og lange nedoverbakker.

LES VIDERE:


- Innledning

- Toyota C-HR

- Kia Niro

- Mazda CX-3

- Nissan Qashqai

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS