-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Da Ford yppet mot Lexus - Del 2
Ford strekker seg mot premium med Vignale. Men holder konseptet mål i møte med ekte premium? Her ser du hvordan det gikk da oppgradert Ford Kuga i Vignale-innpakking møtte Lexus NX 300h.
- Innledning
Sørensen svarer kontant: Jeg velger Lexus, først og fremst på grunn av komforten. I daglig bruk er komfort viktigere enn rallyegenskaper. Lexus gir rett og slett mer premiumfølelse.
Hvor er det så Ford kommer til kort? Den er jo lekker å se på, stikker seg ikke like mye ut som Lexus, og er bedre utstyrt, ikke minst med oppvarmet frontrute, som testteamet ikke kan få skrytt nok av i vinterkulda. I tillegg har den hovedlys som følger veien gjennom svingene.
Detaljene
Kuga snubler i detaljene. Selv om begge har en standardbil i bunnen, er det Lexus har stablet oppå på et totalt høyere nivå.
Ford har tatt for mange innersvinger i sitt Vignale-konsept. Å ta rundt 70.000 kroner ekstra for ny grill, endrede setetrekk og kunstskinn på dashbordet, er ikke godt nok når glinsende hardplast lyser opp rundt en altfor diger girspak. Da holder det ikke at Kuga, i dette tilfellet, koster nesten 50.000 kroner mindre.
Kugaen vi kjørte hadde både panorama soltak, oppvarmet ratt, adaptiv cruisekontroll, lydanlegg fra Sony og førerassistentpakke, men intet av dette er å finne i Vignale-konseptet, og må kjøpes ekstra.
Kundebehandling
Vignale inneholder også oppgradert kundebehandling. Det har Lexus hatt i sitt konsept fra opprettelsen av merket i 1989. Lexus er dessuten viden kjent for sin gode kundebehandling verden over, og vinner ofte tester hvor slikt vurderes.
Dessuten er Lexus kjent for å bygge så godt som feilfrie biler med lang holdbarhet. Hybridteknologien til Toyota/Lexus regnes som noe av det mest holdbare bilindustrien leverer. Ford er dessverre ikke helt på det nivået ennå.
Vi er ved veis ende, og står ved siden av hver vår drivstoffpumpe. Begge bilene er nær på meteren kjørt likt med hyppige sjåførbytter, for at den enkeltes kjørestil ikke skal påvirke resultatet.
Pumpesjokket
Det er nå sjokket kommer: Kugas påstått gjerrige dieselmotor har forbrukt hele 0,82 liter per mil, der Ford oppgir 0,52 liter/mil. CO2-utslippet regner jeg raskt ut til 218 gram, altså langt over det dobbelte av EUs 95 grams krav fra 2021.
Hva så med Lexus? Pumpa stopper på 0,74 liter/mil. Forbruket er ikke bare lavere, men siden bensin inneholder mindre energi enn diesel, ender CO2-utslippet på 171 gram/km.
Det er ingen tvil. Lexus NX 300h har denne gang gruset Kuga Vignale.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng