-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Så like, men akk så forskjellige - Del 2
Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
Bagasjerommet
Akkurat det siste kom jeg til å trekke sterkt i tvil da jeg åpnet bagasjerommet på ladbar Prius. Hvor tok det egentlig veien? Er ikke ladbar og vanlig Prius utviklet samtidig? Hvilket tankegang ligger bak dette valget?
Nå tar batteripakken og ladekablene det meste av plassen under bagasjeromsdekselet. Når baksetet i tillegg kun har plass til to, blir det lav score på Prius PHV som familiebil. Den dekker rett og slett ikke behovet, slik testteamet ser det.
Jeg lar diskusjonen ligge om Prius er stygg, flott, langt forut for sin tid eller bare tilgjort for å vekke oppsikt med alle de overdrevne elementene både foran og bak. Er den designet i Las Vegas eller Hollywood? spurte en leser.
Uten at det går ut over den gode rommelighetsfølelsen, har Toyota i ladeutgaven dempet den innvendige effekten noe, ikke minst ved også å tilby svart farge på de mange store og hvite pianolakkflatene.
Kles på
På grunn av Golfs betydelig kortere ytre, trer GTE fram som mer skreddersydd til brukeren enn Prius. Ved å være en del av VWs GT-familie med de karakteristiske stoffsetene, det D-formede rattet og alle aluminiumselementene (sørgelig at de fleste av dem bare er i varm plast og ikke kaldt og ekte metall), gis bilen et mer påkostet inntrykk.
Jeg er ikke sikker på om interiøret i GTE koster mer å bygge enn det i Priusene, det bare framstår slik.
GTE med 204 hk, langt bedre styring og et chassis som tar kjøreglede på alvor, parkerer Prius når svingene kommer tett på. Selv påmontert myke piggfrie dekk er det mulig å glede seg til tørr asfalt og mer vår med GTE.
Best på komfort
Der GTE vinner på kjøreglede, tar Prius igjen på komfort. Selv om alle i testteamet ikke deler min oppfatning, våger jeg påstanden om at GTE byr på mest støtte til kroppen når milene og timene bak rattet blir mange. Og jeg med mine 181 centimeter på strømpelesten finner ikke plass til hodet i baksetet på Prius, enten den er ladbar eller ikke (begge har 92 centimeter takhøyde bak).
Prius og Prius PHV bygges over identisk teknisk lest med samme drivlinje, identisk motoreffekt (samlet 122 hk) og så godt som identisk kjøreopplevelse. Ingen av de tre bilene planlegges med firehjulsdrift.
Å kjøre hybridbil eller ladehybrid handler ikke om å være i nærheten av de oppgitte forbrukstallene, men først og fremst om å være litt grønnere på fingrene enn naboen. Men stemmer det?
La oss se hvordan det gikk ved bensinpumpa.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Vårt valg
- Testdata og poeng