-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Praktiske - men glemt
Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.
Først publisert i Bil 7 - 2017.
Opel oppgraderte Zafira, og Volkswagen kom med helt ny og enda mer praktisk Touran i fjor. Før det hadde Ford fikset på S-Max.
Normalt vil slike foryngelser løfte hele bilklassen, men skjedde det? Nei, interessen fortsetter ned, svært mange bilkjøpere kan ikke tenke seg å sette en MPV på handlelista, og for hver ny flerbruksbil som nå selges, handles det ni SUV-er.
Nå skal jeg ikke gjøre meg til dommer over folks bilvalg, for bildet inneholder også nye SUV-er med mer plass og flere praktiske funksjoner. I tillegg fyller de litt udefinerbare crossovermodellene grenselandet mellom flerbruksbiler, SUV-er og stasjonsvogner.
Vi føler likevel viktigheten av å trekke fram disse tre MPV-ene, som har det meste av funksjoner og plass for å dekke forholdsvis krevende transportbehov innenfor akseptable ytre mål.
Noen fellestrekk
De tre testbilene er først og fremst gjennompraktiske familiebiler. Den som trenger å frakte med mer bagasje enn disse bilene kan tilby volum til, drar sannsynligvis med seg for mye.
Med konseptet følger automatisk høy sittestilling og god oversikt i trafikken. De forholdsvis rette karosseriene gjør det lett å beregne bilens posisjon på veien. Alle har i tillegg følge-cruisekontroll, om enn med noe ulik køfunksjonalitet.
Alle testbilene har gode skjermer og tilfredsstillende oppkoblingsmuligheter.
Dessverre tilbys ingen av testbilene med hybrid-, ladehybrid- eller elektrisk drivlinje. Nissan e-NV200 Evalia er eneste sjuseters MPV med elmotor.
Dropper varebilene
Tidligere kunne alle tre leveres som varebil, men endrede varebilregler gjør det så lite interessant, at ingen av importørene har tatt bryet med å bygge dem om til tosetere med grønne skilt.
Selv om modeller som Nissan Prairie (1982), Mitsubishi Spacewagon (1983), Renault Espace (1984), og Chrysler Voyager (1984) endret måten å tenke praktisk bil på, kom det setefleksible gjennombruddet først med sjuseteren Opel Zafira i 1999.
Selv når de to bakerste setene ikke var i bruk, var de likevel med, men skjult i gulvet. Over denne lesten bygges nå nesten alle familiestore flerbruksbiler med sju seter.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Ford S-Max
- Opel Zafira
- VW Touran
- Vårt valg
- Testdata og poeng