BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3

BMW i3: Tidsmaskinen

I månedens hovedtest stilles fire elbiler som du ikke kommer utenom å vurdere opp mot hverandre. Kraftig utbygging av ladestasjoner i byer og langs hovedveinettet i kombinasjon med bedre batterikapasitet, tok livet av rekkeviddeangsten. Ladefrykten, derimot, rir fortsatt mange som en mare.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

I denne testen kommer fremtiden lydløst mot deg i form av en BMW i3. På alle punkter skiller i3 seg fra resten av de batterielektriske bilene, ved å være konstruert over lesten til en helt ny måte å tenke bil på.

Aluminium og karbonplast i chassis og karosseri gjør i3 200 til 300 kilo lettere enn de tre andre i testen, samtidig som batteripakken – i det minste på papiret – inneholder flere kilometer rekkevidde.

Så skulle det vise seg ved testens slutt at Golfs lavere forbruk banket BMW på rekkevidden. Men om du ikke bedriver langkjøring med i3 hver dag, holder drøyt 200 km faktisk rekkevidde til de fleste hverdagslige behov.

Alt spesielt
Alt er spesielt og annerledes ved i3, ikke minst de upraktiske bakdørene som slår bakover og betinger at de som sitter foran må åpne sin dør først, før bakdøren lar seg åpne. I praksis betyr det at de må ut av bilen og hjelpe baksetepassasjerene ut.

Om du ikke har oppdaget det før, så står bilen på smale, men 19 tommer store, hjul som har vist seg vanskelig å få erstatningsdekk til om eksempelvis en spiker skulle havne feil og stikke av med luften i hjulet.

Upraktisk er det også med bare fire sitteplasser, hvor setenes fasthet oppleves på grensen til for harde. Dette er derimot ingenting mot bilens chassis, som bærer preg av å være utviklet på Nordsløyfa. Alt dette fungerer flott på motorvei, men ikke like bra over trikkeskinner og gammeldags brolegging.

Har det travelt
170 hk i ryggen gir i3 forbasket bra fraspark. Her går det unna, men ikke mer enn at BMW har maktet å fiske med seg så mange kunder det siste halvannet året, at i3 for tiden ikke bare er den mest kjøpte elbilen, men også nummer to uansett bilklasse.

Den som for mindre enn fem år siden hadde våget å spå BMW som elbilvinner i Norge, ville sannsynligvis blitt møtt med rå latter. Men i fjor høst skjedde akkurat det. Om 10 år kan bestselgeren komme fra Google eller Apple.

Som den rake motsetning til e-Golf, entret i3 arenaen til gedigen applaus. Med på lasset fulgte altfor mye dekkstøy inne i bilen, men også geniale iDrive knyttet opp mot to skjermer i grei siktlinje for den som skal forsøke å ri denne hesten inn i trafikkmylderets solnedgang.

Med lengde på beskjedne fire meter og god oversikt, lar i3 seg lett parkere. I trafikken kan du stort sett glemme å bruke bremsepedalen fordi regenereringens kraftige innhugg i farten styrer kjøringen. Slipp pedalen, og bilen stopper helt etter noen sekunder.

Denne på/av kjørestilen krever tilvenning. Noen liker det slik, men nødvendigvis ikke alle. Derfor bør i3 helst ikke kjøpes uprøvd.

Konklusjon: Enten elsker du bilen, eller du kan ikke fordra den.

LES VIDERE:

- Innledning

- Volkswagen e-Golf

- Hyundai Ioniq

- Kia Soul

- BMW i3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS