-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Svarte ringer under armene
Nissan har utviklet et svette-følsomt setetrekk som de påstår kan hindre trafikkulykker.
Svarte fuktringer under armene er som regel et signal på at noe er litt for varm. Enten utenfor, eller i armhulene dine.
Og ikke alltid like tiltrekkende, kanskje.
Nissan har gjort denne delen av livet litt mer attraktiv. De har jobbet sammen med et nederlandsk designfima og utviklet et setetrekk som de sier kan hindre bilulykker.
Nissan påstår nemlig at dehydrerte personer har akkurat like stor mulighet for å forårsake en ulykke som de som er alkoholpåvirket.
Dermed dukker det opp et stoff som Droog, det designfirmaet jeg snakker om, kaller Soak og som skifter farge dersom det merker at kroppens utsondringer – eller hva vi skal kalle dem – har et stort saltinnhold.
Salt betyr at du er forholdsvis dehydrert, med andre ord en fare for deg selv og andre.
Nå er ikke poenget med setet at det hindrer ulykker fordi det endrer farge fra blått til gult, men bare at det demonstrerer for oss at det kan reagere på en tilstand som ikke er så bra.
I stedet for å skifte farge kan det for eksempel sette i gang en alarm som forteller føreren at han må stoppe og ta seg en flaske vann.
Nissan antyder også at man kan bruke stoffet på rattet, og forskere fra universitetet i Cardiff, som har jobbet litt med dette, peker på at det å sjekke førerens tilstand kan være vel så nyttig som å overvåke bilens.
Professor Peer Wells føyer til at «vi kommer til å få mer og mer av disse monitorene. Alkolås er bare et eksempel. Kamera som følger pupillene og slår alarm hvis du virker trett er et annet.
Denne dehydrerings-monitoren er noe som sikkert vil komme, og jeg ser for meg at vi kan overvåke både adrenalin og hormonelle funksjoner.
«Det er mange faktorer som avgjør hvor egnet vi er til å kjøre bil» sier han.
Kanskje like greit at det går mot selvkjørende.
PS!
Mitt personlige høydepunkt med Droog, som også driver et ganske muntert hotell i Amsterdam, er da de deltok på Møbelmessa i Milano med diamant-pyntede plasterlapper. «Hvorfor har ingen kommet på det før» var den almene reaksjonen.