Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll
Nissan GT-R med PlayStation-kontroll

Styrer med PS4-kontroll

Nissans tilknytning til PlayStation gjennom spillet GranTurismo har vært tett i mange år. Nå har de kjørt en full-størrelse GT-R rundt Silverstone med en PlayStation 4-kontroller.

Publisert Sist oppdatert

Visste du at grafikken til telemetrien i en Nissan GT-R er utviklet av Polyphony – selskapet bak den vanvittige TV-spillsuksessen Gran Turismo?

Vel, det er bare en av flere måter Nissan og GranTurismo har samarbeidet. I mange år har Nissan drevet sitt GT Academy, som skal bringe gamerne ut av sofaen og ut på en ekte racerbane.

Tanken er enkel: Er du skikkelig god i Gran Turismo på PlayStation, har du kanskje det som kreves for å kjøre ekte bil på ekte bane også.

Første fører som tok dette steget var spanske Lucas Ordóñez i 2008. Etter å ha tatt steget inn i Nissans motorsport-program har 32-åringen to pallplasser i LMP2-klassen på Le Mans, og flere fulle sesonger i GT-klassen.

Linken mellom Nissan og Gran Turismo inneholder også muligheten til å kjøre GT-R på bane med kamera og datalogger, for så å kunne laste inn resultatet i Gran Turismo. Der kan man se bremsepunkter og linjevalg, og faktisk «kjøre mot seg selv» i spillet.

Det er så nærme en ordentlig kjøresimulator man kommer.

Og nå tar Nissan det et steg lengre. Nå har de nemlig kjørt Nissan GT-R på Silverstone-banen ved hjelp av en PlayStation-kontroller.

Ja, en full-størrelse, ekte GT-R – rundt en full-størrelse, ekte bane.

Hvordan i alle dager fikk de til det?

Bilen som i radiostyrt form fikk navnet GT-R /C ble utstyrt med fire roboter, som hver tar seg av styring, gass, brems og gir.

PlayStation-kontrolleren, eller DualShock 4 på Sony-språk, ble håndtert av Jann Mardenborough, som i 2011 vant GT Academy.

Mardenborough satt i et helikopter over banen for å få fullt fugleperspektiv av banen, og ved hjelp av Vbox-loggeutstyr i bilen hadde han sanntidsinformasjon om bilens hastighet til enhver tid.

Rundetiden rundt banen ble på det raskeste 1:17:47, med en gjennomsnittshastighet på 122 kilometer i timen. På det raskeste var Mardenborough oppe i 210 kilometer i timen.

Normaltiden rundt den 2638 meter lange nasjonal-banen på Silverstone er rundt 1:11:00.

Kanskje er dette en middelvei mellom dagens racing-serier og fremtidens roboracing?

Powered by Labrador CMS