Spør om Skoda Karoq

Torsdag og fredag kjører jeg Karoq, Skodas nye kompakt-SUV. Siden Skoda har mange venner i Norge, forventes det mye av Karoq. Derfor regner jeg med at du lurer på litt av hvert rundt denne bilen.

Publisert

Ikke bare er navnet ganske likt, men Skodas nye Karoq ser til forveksling ut som storebror Kodiaq, bare rundt 30 centimeter kortere.

Å trekke familielikheten så langt er naturligvis et bevisst valg. Skoda har stor suksess med fem/sjuseteren Kodiaq, så alt ligger til rette for vekst for Skoda når femseteren Karoq blir medlem i den raskest voksende bilklassen i Europa.

Fordi Karoq også nedstammer fra Volkswagens MQB-plattform har den naturligvis et nært slektskap til VW Tiguan, som kanskje blir Skodaens viktigste konkurrent i Norge.

Eller? I likhet med alle de andre modellene fra den tsjekkisk baserte produsenten mangler Skoda foreløpig elektriske drivlinjer.

Det er på ingen måte noen ulempe i et Europa som knapt forholder seg til elektriske biler, men i Norge er de fire mest kjøpte SUV-ene enten hybride eller ladbare. Skodas første ladbare modell dukker ikke opp før i 2020.

På den andre siden har gjerne SUV-er et litt røffere bruksområde enn der de typiske elbilene fortsatt befinner deg. Så med flere bensin- og dieselmotorer å velge blant som gjerne kan kombineres med enten automatgir eller firehjulsdrift, og i noen tilfeller begge deler, burde det ligge an til nok et løft for Skoda.

Derfor er det bare å spørre i vei så tar jeg spørsmålene med til kompetente Skoda-medarbeidere. Spørsmål sender du inn her. Du får svar enten direkte på mail eller indirekte gjennom reportasje på BilNorge.

Powered by Labrador CMS