Buick-glede på OMS

Gled deg til tre av landets flotteste Buick-modellene når et av verdens eldste bilmerker inntar Oslo Motor Show. Disse tre har aldri vært stilt ut sammen noen gang i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Etter en forsiktig start i 1992 med Tom Nordlie som formann, har Buick Club of Norway fram til årets 25 års jubileum bygd en solid klubb med rundt 300 medlemmer spredd over hele landet. Ja, klubben har aktive medlemmer i Sverige og Danmark, og til og med i USA.

Naturligvis velger klubben Oslo Motor Show når noen av de vakreste og mest velholdte USA-bygde bilene som ruller på norske veier skal frontes.

– Vi er stolte av bilene våre og vil gjerne vise dem fram. Dette er en flott måte å presentere dem for et digert publikum, sier prosjektleder for Buick på OMS, Gaute Virik (bildet).

Det er ikke Viriks klassikere som stilles ut denne gang, men bilene til en annen av klubbens medlemmer. Disse tre bilene finner du på Buicks store stand:

  • 1958 Limited Sedan
  • 1958 Limited Coupé
  • 1958 Limited Convertible

Prestisje
Buick var ikke bare svært avanserte biler den gang, men også blant de mest påkostede som kunne kjøpes i USA. Hos General Motors var det mot slutten av 1950-årene bare Cadillac som befant seg over Buick. Kjente luksusmerker som gedigne Duesenberg hadde kjørt inn i historien og Packard styrte mot skifteretten.

– Luftfjæring var i utgangspunktet standard på Limited-utgavene allerede i 1958, men problemer med luftbelgene gjorde at de fleste av bilene ble bygd om til konvensjonell fjæring, sier Virik.

De tre bilene som stilles ut på OMS er derimot bygd tilbake til original stand, altså med luftfjæring.

Et av de eldste
Buick er et av verdens eldste bilmerker, grunnlagt i 1903 av skotsk-amerikanske David Dunbar Buick.

Allerede året etter fikk selskapet store økonomiske problemer. James Whiting overtok og hentet samtidig inn smarte Wilhelm C. Durant. Sammen bygde de opp Buick til å bli USAs største bilprodusent.

Pengene fra Buick brukte Durant til å kjøpe opp en rekke andre bilprodusenter i den hensikt å legge merkene under en felles paraply som i 1908 fikk navnet General Motors.

Verdens største
General Motors vokste og var i innpå tre generasjoner fram til 2008 verdens største bilprodusent. Da overtok Toyota ledertrøyen og har de siste årene knivet med Volkswagen om å ha den på.

I dag er Buick ett av tre gjenlevende personbilmerker under General Motors-paraplyen sammen med Chevrolet og Cadillac, og med Kina som det viktigste markedet foran USA.

Ifølge OFV består den norske Buick-bestanden av drøyt 1500 biler.

Powered by Labrador CMS